De Jacques Roggebrug Een gestileerde U-ligger-vorm De Jacques Roggebrug in Deinze maakt deel uit van een verhoogd fietstraject (F7) van ca. 600 m, inclusief twee kleinere fietsbruggen. De drie stalen fietsbruggen beantwoorden aan eenzelfde vormentaal. Een uitgepuurd dwarsprofiel, dat samengesteld is uit louter constructieve elementen in plaatstaal, samengebracht tot een eenvoudige architecturale vorm. Voor de fietsbrug over de Volhardingslaan wordt de totale overspanning van 42,50 m gehalveerd door het plaatsen van een centrale gevorkte betonnen pijler. Er is gestreefd naar eenvoud en slankheid. Vanuit deze randvoorwaarde werd een quasi symmetrisch dwarsprofiel ontworpen waarbij de borstwering werd ingezet als structurele hoogte. Het dwarsprofiel van de brug is een gestileerde U-ligger, waarbij de borstweringen dienst doen als verticale flenzen. Om die lijn aan de rand van de brug zo fijn mogelijk te krijgen, werd met een knik onderaan het brugdek gewerkt waardoor de visuele hoogte van de brug beperkt blijft Om de lichtheid en transparantie van de brug te vergroten en een dynamischere vorm te generen werd een gatenpatroon in de balustrade voorzien. Le pont Jacques Rogge Une forme poutre en U stylisée Le pont Jacques Rogge à Deinze fait partie d’une piste cyclable (F7) surélevée d’environ 600 m, y compris deux petits ponts cyclistes. Les trois ponts cyclistes en acier répondent au même langage formel. Une section transversale épurée composée d’éléments purement structurels en tôle d’acier, réunis dans une forme architecturale simple. Pour le pont cycliste au-dessus de Volhardingslaan, la portée totale de 42,50 m est divisée par deux grâce à l’installation d’un pilier central en béton à fourche. L’objectif était la simplicité et l’élancement. A partir de cette condition préalable, une section transversale quasi-symétrique a été conçue dans laquelle le garde-corps a été utilisé comme hauteur structurelle. La section transversale du pont est une poutre en U stylisée, les gardecorps servant de semelles verticales. Afin d’obtenir une ligne aussi fine que possible au bord du pont, un coude au bas du tablier a été utilisé, limitant ainsi la hauteur visuelle du pont. Pour accroître la légèreté et la transparence du pont et générer une forme plus dynamique, un motif de trous a été prévu dans le garde-corps. Fietssnelweg F7 over de Volhardingslaan N35, Deinze (BE) Plaats_Localisation Provincie Oost-Vlaanderen Opdrachtgever_Maître d’ouvrage SBE, Sint-Niklaas Architect_Architecte SBE, Sint-Niklaas Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) Persyn–Aelterman Hoofdaannemer_Entreprise générale Aelterman, Gent Almex Metaal, Hoogstraten Staalbouwer_Constructeur métallique SBE, Aelterman Infosteelleden_Membres d’Infosteel Johnny Umans Foto’s_Photos 52 CATEGORIE B
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=