Brug in Gerpinnes Op het kruispunt van twee voormalige spoorlijnen Het plan was om een haalbare verbinding te maken voor diverse gebruikers tussen de twee RAVeL-lijnen (137 en 138) (Réseau Autonome de Voies Lentes – Autonoom netwerk van trage wegen) door een hellingbaan aan te leggen en een nieuwe fiets- voetgangersbrug te installeren op de plaats van het oude brugdek, die vele jaren geleden werd ontmanteld. De nieuwe weervast stalen brug heeft een overspanning van 19 m en bestaat uit twee meewerkende zijwandbalken en een brugdek dat bestaat uit 84 geplooide platen van 4 mm dik, geperforeerd met sleuven van 15 mm breed, die niet dichtend geplaatst zijn. Om de 18,60 m lange zijwanden in 15 mm dik plaatstaal te verstevigen zijn er dikke kruisvormige platstalen loodrecht op gelast. Vanwege de grote hoogte van deze zijwanden, opgelegd door de regelgeving, zijn er openingen gemaakt in het bovenste deel, om een doorzicht naar beneden te geven. De hele structuur ligt op vier steunen, waarvan er drie verschuifbaar en richtbaar zijn. Om het gebruik van het laag gelegen pad tijdens de werkzaamheden te behouden, werd een gelaste ‘meccano’-montage gepland, afgewerkt in het atelier en over de weg werd vervoerd. Passerelle à Gerpinnes Assurer la liaison entre deux lignes de RAVeL Le projet prévoyait une connexion praticable pour les différents usagers entre deux lignes de RAVel (137 et 138) via la création d’une rampe et la pose d’une passerelle en lieu et place de l’ancien tablier ayant été démantelé il y a de nombreuses années. La nouvelle passerelle en acier auto-patinable, d’une portée de 19 m consiste en deux joues faisant office de poutres et un tablier qui est constitué de 84 tôles pliées non jointives de 4 mm d’épaisseur, ajourées de fentes de 15 mm de largeur. Afin de rigidifier les joues, qui font 18,60 m de longueur, des tôles épaisses formant des croix ont été soudées perpendiculairement aux joues. En raison de la grande hauteur de ces joues, imposée par la réglementation, des ouvertures ont été aménagées ponctuellement en partie supérieure pour permettre une vue en contre-bas. L’ensemble est posé sur quatre appuis, dont trois glissants et directionnels. Afin de conserver l’usage du chemin bas pendant la durée des travaux, il a été projeté un ensemble ’mécano’ soudé, entièrement finalisé en atelier et transporté par la route. RAVel 137 / RAVel 138, Gerpinnes (BE) Plaats_Localisation Commune de Gerpinnes, Gerpinnes Opdrachtgever_Maître d’ouvrage A+I, Bouffioulx Architect_Architecte Dessin et Construction, Charleroi Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) Ateliers Melens et Dejardin, Jupille-sur-Meuse André FRERE, Nalinnes (fondations et rénovation des culées) Hoofdaannemer_Entreprise générale Ateliers Melens et Dejardin, Jupille-sur-Meuse Staalbouwer_Constructeur métallique Nicolas Houyoux Foto’s_Photos 56 CATEGORIE B
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=