Passerelle vergezeld door twee liften Een S-vormige sculptuur in weervast staal De afwezigheid van tussensteunpunten bij de passerelle bij station Sint-Agatha-Berchem, versterkt het sculpturale uiterlijk van de brug. Constructief zit het ontwerp slim in elkaar: torsiestijve dragende balustrades ondersteunen brugdek en traptredes, de balustrades zelf steunen op uitkragende balken die één geheel vormen met het staalwerk van de liftschachten. De S-vorm zelf is opgebouwd uit een rechte oversteek direct boven het spoor en twee gekromde en licht uitwaaierende trappen aan weerszijden. De dragende balustrades bestaan uit samengestelde kokers met een hoogte van zo’n 166 cm en een wanddikte van 20 mm. De gehele S-vorm is één aan elkaar gelaste constructie, die volledig integraal is verbonden met de betonnen fundering. Thermische uitzetting wordt opgevangen in de bochten van de trappen. Ook de verbindingen tussen liftschachten en brugconstructie zijn stijf en middels lasverbindingen uitgevoerd. De eenzijdige uitkraging zorgt voor een ongebruikelijk krachtenspel in de schachtconstructie, met druk- en trekkolommen. Passerelle accompagnée de deux ascenseurs Une sculpture en acier auto-patinable en forme de S L’absence d’appuis intermédiaires renforce l’aspect sculptural de cette passerelle qui enjambe les voies ferrées à la gare de Berchem-Sainte-Agathe. Sur le plan structurel, la conception est astucieuse : des garde-corps résistants à la torsion soutiennent le tablier et les marches, ces gardecorps reposent sur des poutres en porte-à-faux qui forment une seule entité avec la charpente métallique des cages d’ascenseurs. La forme en S elle-même est composée d’un franchissement droit directement au-dessus de la voie ferrée et de deux escaliers courbes et légèrement évasés de part et d’autre. Les garde-corps porteurs sont constitués de caissons d’une hauteur d’environ 166 cm et d’une épaisseur de paroi de 20 mm. L’ensemble de la forme en S est une structure soudée, qui est connectée de façon intégrale à la fondation en béton. La dilatation thermique est compensée par les courbes des escaliers. Les connexions entre les cages d’ascenseur et la construction du pont sont également rigides et soudées. Le porte-à-faux unilatéral crée un jeu de forces inhabituel dans la structure de la cage, avec des colonnes de compression et de traction. Gentsesteenweg – NMBS Lijn 50, Sint-Agatha-Berchem (BE) Plaats_Localisation Infrabel, Brussel Opdrachtgever_Maître d’ouvrage ipv Delft international, Delft (NL) Artgineering, Brussel Architect_Architecte Ingenieursbureau Stendess, Lievegem Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) Franki Construct, Kontich Hoofdaannemer_Entreprise générale Almex Metaal, Hoogstraten Staalbouwer_Constructeur métallique Stendess Infosteelleden_Membres d’Infosteel Henk Snaterse (ipv Delft) Foto’s_Photos 70 CATEGORIE B
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