Fietsbrug bij Brucargo Een efficiënte vakwerkbrug De stalen fietsbrug vlakbij de Brucargo site in Steenokkerzeel vormde een ontbrekende schakel van de fietssnelweg F214, die het station van Vilvoorde met de cargozone van de luchthaven van Zaventem. Om zwaar vervoer onder de brug door te laten, was een vrije hoogte van 5,80 m nodig. Er werd voor een efficiënte vakwerkbrug gekozen, waardoor ook de landhoofden zo compact mogelijk konden worden ingericht. De overspanning over de N21 bedraagt 48 m. Er werd voor een open borstwering gekozen van 1,20 m hoog met elegante, schuine staanders. In de leuningen werd LED-verlichting verwerkt voor een optimale begeleiding van de fietsers over de brug. De zuidelijke aanloophelling loopt over de Diabolotunnel. Hierboven diende een ophoging van 2,3 m gerealiseerd te worden. Een grondpakket zou een te zware last op de treintunnel vormen en daarom werd er naar een innovatieve oplossing gezocht. Het gebruik van een lichtgewicht polymeer (polystyreen) afgewerkt met een dun laagje grond verzekerd de stabiliteit. Pont cycliste près de Brucargo Un pont en treillis efficace Le pont cycliste métallique près du site Brucargo à Steenokkerzeel était un chaînon manquant de la piste cyclable F214, qui relie la gare de Vilvorde à la zone de cargo de l’aéroport de Zaventem. Une hauteur libre de 5,80 m était nécessaire pour permettre aux transports lourds de passer sous le pont. Un pont en treillis efficace a été choisi, ce qui a également permis de réaliser des culées aussi compactes que possible. La portée au-dessus de la N21 est de 48 m. Un garde-corps ouvert de 1,2 m de haut avec des piliers élégants et inclinés a été choisie. Un éclairage LED a été incorporé dans ces gardecorps afin d’optimiser le guidage des cyclistes sur le pont. La rampe d’accès Sud passe au-dessus du tunnel Diabolo. Un talus de 2,3 m devait être réalisé sur ce dernier. Un remblai aurait exercé une charge trop lourde pour le tunnel ferroviaire, c’est pourquoi une solution innovante a été envisagée. L’utilisation d’un polymère léger (polystyrène) recouvert d’une fine couche de terre assure la stabilité. Fietsverbinding N21 – Brucargo, Steenokkerzeel (BE) Plaats_Localisation Vlaamse Overheid Agentschap Wegen en Verkeer VlaamsBrabant, Brussel Brussels Airport Company, Zaventem Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Vlaamse Overheid – EBS (Expertise Beton en Staal) Architect_Architecte Vlaamse Overheid – EBS (Expertise Beton en Staal) Vlaamse Overheid – Afdeling Geotechniek Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) SECO, Diegem Controlebureau_Bureau de contrôle Colas Noord, Heusden-Zolder Hoofdaannemer_Entreprise générale Techno Métal Industrie (TMI), Andenne Staalbouwer_Constructeur métallique Techno Métal Industrie, EBS, SECO Infosteelleden_Membres d’Infosteel Agenschap Wegen en Verkeer) / Brussels Airport Company Foto’s_Photos 71 CATEGORIE B
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=