Viaduc de Mayenne in Chateau-Gontier (FR) De Mayenne oversteken op dubbel niveau De viaduct over de vallei van de Mayenne in de Loirestreek, met totale lengte van bijna 300 m, combineert het wegverkeer op het staalbetonnen brugdek met een onderliggende stalen boog voor de voetgangers. De structuur bestaat uit een dek met een gemengde opbouw bestaande uit twee stalen balken van variabele hoogte en een meewerkende plaat van gewapend beton. Het dek wordt ondersteund door 7 paar ronde stalen pijlers, variënd in lengte van 4,80 m tot 23 m. Ze hebben 3 verschillende diameters (1420 mm, 1220 mm, 1067 mm) en 4 verschillende diktes (van 28 tot 40 mm). De boog die deze pijlers ondersteunt bestaat uit een stalen kokerprofiel met een variabele breedte tussen 7 en 8 m voor een constante hoogte van 1,5 m. Via houten treden op deze boog kunnen voetgangers de rivier oversteken. Deze ogenschijnlijk eenvoudige constructie is in feite zeer complex in termen van stabiliteitsstudies en staving van de doorsneden. De installatie vergde alle expertise van de aannemers, inclusief de staalbouwer. Het resultaat is prachtig. Viaduc de Mayenne à Château-Gontier (FR) Franchir la Mayenne à double niveaux Le viaduc sur la vallée de la Mayenne dans la région de la Loire, d’une longueur totale de près de 300 m, combine la circulation routière sur le tablier mixte acier-béton avec une arche métallique sous-jacente pour les piétons. La structure est constituée d’un tablier mixte composé de deux poutres en acier de hauteur variable et d’une dalle en béton armé coopérative. Le tablier est supporté par 7 paires de piles rondes en acier, dont la longueur varie de 4,80 m à 23 m. Elles ont 3 diamètres différents (1420 mm, 1220 mm, 1067 mm) et 4 épaisseurs différentes (de 28 à 40 mm). L’arche qui supporte ces piles est constituée d’un caisson métallique d’une largeur variable entre 7 et 8 m pour une hauteur constante de 1,5 m. Des marches en bois sur cette arche permettent aux piétons de franchir la rivière. D’apparence simple, cet ouvrage d’art est en fait d’une grande complexité au niveau des études de stabilité et de la justification des sections. La mise en place a nécessité tout le savoir-faire des entreprises, dont le constructeur métallique. Le résultat est magnifique. Contournement Nord, sur la Mayenne, Château-Gontier (FR) Plaats_Localisation Conseil Départemental de la Mayenne, Laval (FR) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Lavigne & Chéron Architectes, Vanves (FR) Architect_Architecte Ingenieursbureau Stendess, Lievegem Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) NGE Génie Civil, Saint Etienne du Gres (FR) Hoofdaannemer_Entreprise générale Victor Buyck Steel Construction, Eeklo (BE) Staalbouwer_Constructeur métallique Victor Buyck Steel Construction, Stendess Infosteelleden_Membres d’Infosteel VBSC Foto’s_Photos 79 CATEGORIE C
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