op een geasfalteerde ondergrond bevond, verrees in 2023 een volwaardig parkeergebouw met drie verdiepingen. Julien Goosse, hoofd van de afdeling Mobiliteit voor België en Luxemburg bij Astron Buildings, legt uit: “We bouwen momenteel ongeveer dertien parkeergebouwen per jaar. Zo zijn we bijvoorbeeld druk bezig met die van het CHR in Namen. Om overal in Europa aanwezig te zijn, werkt Astron Buildings samen met lokale partners, in dit geval aannemer Tradeco uit Moeskroen. Doorgaans dragen we ook ons steentje bij aan het ontwerp – hier met de architecten van archipelago – om een oplossing op maat te kunnen bieden. Met z’n drieën vormden we een Design & Build-team.” De realisaties van Astron Buildings worden over het algemeen gekenmerkt door hun open en aangename karakter, sterk verschillend van de typische grijze, donkere uitstraling die andere parkeergebouwen al te vaak hebben. Julien Goose benadrukt dan ook graag dat Astron Buildings-parkeergarages zelfs bij vrouwen in de smaak vallen ... Na zonsondergang onthult de interne verlichting van het parkeergebouw geleidelijk aan de verschillende parkeerniveaus, waardoor het monolithische volume verandert in een warme compositie die de buurt extra cachet geeft. Andere functies worden vaak geassocieerd met puur parkeren, zoals bij buurtwinkels. In het geval van Ambroise Paré was dit minder aan de orde omdat het om een personeelsparking ging. In Bergen zijn het de intrinsieke kwaliteiten van de staalconstructie die de parking doen opvallen: snelle montage (voorgeboorde gaten en boutverbindingen), lage kostprijs in vergelijking met andere constructiesystemen, lichtheid, helderheid, de zichtbaarheid binnenin die het manoeuvreren vergemakkelijkt ... Julien Goosse: “Het was nog geen actueel thema toen we het project voor Ambroise Paré uitvoerden, maar steeds meer klanten vragen om constructies in CO2-vrij staal, geproduceerd met hernieuwbare energie. Ook dat kunnen wij uiteraard leveren.” Het staal in dit project in enkele cijfers: • 290 ton thermisch verzinkt S355-staal voor draagstructuur • 7.400 m² staalplaat-betonvloer in gelakt staal • 1.350 m² gevel in strekmetaal • 2.500 m² metalen dakbedekking simple parking sur dalle asphaltée, est sorti de terre en 2023 un parking en R+3. Julien Goosse est Responsable du Département Mobilité pour la Belgique et le Luxembourg chez Astron Buildings. Il explique : « Nous construisons actuellement environ 13 parkings par an ; nous sommes par exemple occupés au CHR de Namur. Pour pouvoir être présent partout en Europe, Astron Buildings travaille avec des partenaires locaux, l’entrepreneur mouscronnois Tradeco dans ce cas précis. La plupart du temps, nous participons à la conceptualisation, ici avec les architectes d’Archipelago, pour fournir une solution sur mesure. A trois, nous formions une association de type Design & Build.» Les projets Astron se caractérisent généralement par leur ouverture et leur côté agréable, loin de l’aspect gris et sombre que l’on déplore encore trop souvent. Julien Goose se plaît à dire que les parkings Astron plaisent même aux femmes… A la tombée du jour, l’éclairage interne du parking révèle progressivement les couleurs différenciées des les niveaux intérieurs, transformant le volume monolithique du parking en une composition chaleureuse animant le quartier. D’autres fonctions sont souvent associées au pur stationnement, comme du commerce de proximité. Dans le cas d’Ambroise Paré, s’agissant d’un parking réservé au personnel, cela était moins pertinent. A Mons, c’est plutôt grâce aux qualités intrinsèques de la structure en acier que le parking se démarque : rapidité de montage (trous pré-percés et connexions boulonnées), coût avantageux par rapport à d’autres systèmes constructifs, légèreté, clarté, visibilité intérieure facilitant les manœuvres,… Julien Goosse : « Ce n’était pas encore d’actualité quand nous avons réalisé le projet pour Ambroise Paré, mais de plus en plus de clients demandent des structures en acier décarboné, produit avec de l’énergie renouvelable, ce que nous sommes bien sûr en mesure de leur fournir.» L’acier dans ce projet en quelques chiffres : • 290 tonnes de charpente primaire en acier S355 galvanisé à chaud • 7400 m² de plancher collaborant en acier laqué • 1350 m² de façade en métal déployé • 2500m² de toiture métallique 44
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