toegangen tot het gebouw om de benodigde logistieke activiteiten te vergemakkelijken, in het bijzonder het verplaatsen van materieel en muziekinstrumenten. “Gezien de omvang van het bouwprogramma besloten we de klaslokalen in het oude gebouw te behouden, vermits het in het verleden reeds dienstdeed als school en kinderopvang. Gezien de vereiste afmetingen voor het repetitielokaal van de fanfare, dat bijna 120 m² groot is, lag het voor de hand dat het bijgebouw uit de jaren 1950 moest worden afgebroken en dat het gebouw aan de achterkant moest worden uitgebreid, ter hoogte van de bestaande parking”, vertelt Serge Schmitgen, architect-vennoot bij OBLIK. Oud en nieuw rechtstreeks verbonden Om een samenhangend geheel te creëren en een opeenstapeling van verschillende elementen te vermijden, koppelden de architecten het nieuwe volume bewust aan de Oude School: “Om de nodige visuele coherentie te garanderen, des abords et des accès du bâtiment, pour faciliter la logistique nécessaire à ce genre d’affectation, notamment le déplacement de matériel et d’instruments. « Face à l’ampleur du programme, nous avons décidé de garder les salles de classes dans l’ancien bâtiment, qui avait déjà servi d’école et de crèche notamment. Vu les dimensions requises pour la salle de répétition destinée à la fanfare, de près de 120 m2, il est apparu évident qu’il fallait démolir l’annexe bâtie dans les années 50, et agrandir le bâtiment vers l’arrière, au niveau du parking existant », explique Serge Schmitgen, architecte associé au sein du bureau OBLIK. L’ancien et le nouveau en connexion directe Pour créer un nouvel ensemble cohérent et éviter une juxtaposition d’éléments disparates, l’architecte a volontairement accolé le nouveau volume à l’Ancienne École : « Pour assurer la fluidité, nous avons également repris le socle 56
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