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Mathieu Jacques de Dixmude, ingenieur en partner bij Ney & Partners. Deze imposante transferbalken, die de lasten van gevel tot gevel moesten dragen, werden grotendeels geprefabriceerd in het atelier en vervolgens via het water naar de werf vervoerd. De beslissing om een nieuwe structuur in S355-staal toe te voegen, met een gewicht van bijna 270.000 kilo, maakte dat de bestaande staalconstructie behouden kon blijven, een van de vereisten in het bestek. Te overwinnen hindernissen Het oorspronkelijke staalskelet, dat zeer licht en eenvoudig was opgevat, plaatste de ingenieurs van Ney & Partners voor een aantal flinke uitdagingen: “De oorspronkelijke vloeren die door deze structuur werden ondersteund bestonden simpelweg uit een vals plafond, een geribde staalplaat, bedekt met een houten plaat en tot slot een laag linoleum. Dit resulteerde in een zeer slechte brandwerendheid: 15 minuten voor sommige stalen elementen en nog minder voor de vloeren, terwijl de huidige norm voor hoogbouw 2 uur is. Bovendien waren het thermische en akoestische comfort, de toegankelijkheid en de nooduitgangen grotendeels ontoereikend”, herinnert de ingenieur zich. “Het kostte ons zelfs enige tijd om echt te begrijpen hoe de toren stabiel bleef, totdat we een berekeningsnota vonden waarin werd uitgelegd dat hij overeind werd gehouden door een portaaleffect”, voegt hij er enigszins geamuseerd aan toe. taires », précise Mathieu Jacques de Dixmude, ingénieur et associé au sein du bureau Ney & Partners. Ces poutres de transfert imposantes, qui devaient supporter les charges de façade à façade, ont été en grande partie préfabriquées en atelier et ensuite transférées vers le site par voie d’eau. Cette décision de greffer une nouvelle structure d’acier S355, de près de 270.000 kilos tout de même, a permis de conserver la charpente métallique existante, une des exigences du cahier des charges. Des carences à combler La charpente métallique d’origine, construite de façon très légère et très sommaire, a offert aux ingénieurs de Ney & Partners de sérieux challenges à surmonter : « Les planchers d’origine soutenus par cette structure étaient simplement composés d’un faux plafond, une tôle nervurée, recouverte par une plaque de bois et enfin une couche de linoleum. Cela résultait en une très mauvaise résistance au feu, de 15 minutes pour certains éléments métalliques, voire moins pour les planchers, alors que la norme actuelle pour un bâtiment de grande hauteur est fixée à 2 heures. De plus, le confort thermique et acoustique, l’accessibilité et les issues de secours étaient largement inadéquates », se souvient l’ingénieur. « Nous avons d’ailleurs mis un certain temps avant de réellement comprendre comment cette tour restait stable, jusqu’à retrouver une note de calcul expliquant qu’elle tenait grâce à un effet portique », ajoute-il un brin amusé. planchers en bois massif reprise d’une partie des charges existantes nouvelles charges élargissement en épaisseur et en hauteur 21

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