info-steel-78

Architecturale continuïteit De uitbreiding komt op een perceel dat al decennialang braak ligt en waar een metrolijn onderdoor loopt. Eindelijk wordt één van de belangrijkste stedelijke littekens in Brussel aangepakt. Voor het ontwerp van de uitbreiding werd in 2018 uit 72 ingediende projecten, waaronder deze van Atelier Kempe Thill, Tony Fretton Architects, PaNDa (architectesassoc.) Neutelings Riedijk,.. gekozen voor het ontwerp van de Milanese bureau’s Onsite Studio en Piovenefabi, in een samenwerkingsverband met het Antwerpse Bureau Bouwtechniek. De architecten wilden het bijzondere karakter van het oorspronkelijke gebouw respecteren en tegelijkertijd de continuïteit ervan waarborgen door middel van een nauwgezette herinterpretatie en een nieuwe gevel met een opvallende stedelijke uitstraling. Met de bow-windows in de gevel van de uitbreiding wordt een knipoog gemaakt naar de 19e-eeuwse Brusselse architectuur. Technisch huzarenstukje De bouw boven de metrolijn zorgt voor verschillende complexe structurele vraagstukken. De metrotunnel verhindert een doorlopende fundering, waardoor 2/3 van het gebouw via een staalconstructie uitkraagt boven de gelijkvloers verdieping. Om de grote zaal op het gelijkvloers daarenboven kolomvrij te maken werd een stalen mega-vakwerkspant over 4 verdiepingen geplaatst waaraan in uitkraging de draagstructuur van de kamers en de gangen van het hotel, werd gehangen. Om de massieve uitstraling en materialiteit van de gevel te combineren met het fragiele evenwicht van de primaire staalstructuur, zijn inherente eigenschappen (thermische uitzetting, differentiële zetting, etc.) en de beperkte funderingsmogelijkheden, was een doorgedreven gevelstudie geen overbodige luxe. De uitbreiding zal voldoen aan de strenge en veeleisende duurzaamheidscriteria van de internationale BREAAM-certificering. De opening is gepland voor begin 2026. Continuité architecturale L’extension est réalisée sur un terrain en friche depuis des décennies, sous lequel passait une ligne de métro. L’une des plus importantes cicatrices urbaines de Bruxelles est enfin prise en compte. Pour la conception de l’extension a été choisi, parmi les 72 projets soumis en 2018, dont ceux de l’Atelier Kempe Thill, Tony Fretton Architects, PaNDa (architectesassoc.) Neutelings Riedijk,.... pour le projet par les cabinets milanaises Onsite Studio et Piovenefabi, en partenariat avec le cabinet anversois Bureau Bouwtechniek. Les architectes ont voulu respecter le caractère particulier du bâtiment d’origine tout en assurant sa continuité grâce à une réinterprétation minutieuse et à une nouvelle façade à l’aspect urbain saisissant. Les bow-windows de la façade de l’extension sont un clin d’œil à l’architecture bruxelloise du XIXe siècle. Prouesse technique La construction au-dessus de la ligne de métro soulève plusieurs questions structurelles complexes. Le tunnel du métro ne permettant pas de réaliser des fondations continues, les 2/3 du bâtiment sont en porte-à-faux par rapport au rez-de-chaussée grâce à une structure métallique. En outre, pour que le grand hall du rez-de-chaussée soit dépourvu de colonnes, une méga-poutre métallique d’une hauteur de 4 étages a été placée, à partir de laquelle la structure porteuse des chambres et des couloirs de l’hôtel a été suspendue en porte-à-faux. Pour combiner l’aspect massif et la matérialité de la façade avec l’équilibre fragile de la structure primaire en acier, ses propriétés inhérentes (dilatation thermique, tassement différentiel, etc.) et les possibilités limitées de fondation, une étude approfondie de la façade n’était pas un luxe. L’extension répondra aux critères de durabilité stricts et exigeants de la certification internationale BREAAM. Son ouverture est prévue pour le début de l’année 2026. 7

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=