info-steel-79

mobiliteit_mobilité Het station van de toekomst Als deel van de investering om de stationsinfrastructuur te vernieuwen en aan te passen aan de huidige behoeften, werkt een team experts binnen de NMBS aan de lange termijnbehoeften van de spoorreizigers. Een belangrijk aspect ervan is de ontwikkeling van een nieuwe ‘XXI-stationstypologie.’ Het XXI-concept gaat uit van de premisse dat het station niet langer een statisch object is, maar een site die bestaat uit een reeks constructies en objecten die voortdurend evolueren en aanpasbaar zijn. De ambitie is om schaalbare, dynamische stations te creëren met een eigen identiteit en symboliek, in het verlengde van de iconische Belgische spoorwegarchitectuur. En zoals in het verleden blijft voor staal een belangrijke rol weggelegd. Philippe Thonon, Senior Expert Innovation Stations: “STATION XXI borduurt verder op de historische Belgische spoorweginfrastructuur waarbij nieuwe typologieën worden ontwikkeld die gebruik maken van toepassingen en technieken van deze 21ste eeuw. Het concept herinterpreteert het paradigma van het iconische typegebouw van de kleine stations van de voorbije eeuw, door de uitrol van een innoverend model, waarbij het aanpassingsvermogen aan de betreffende locatie en het vooropgestelde programma de hoofdrol spelen”. La gare du futur Dans le cadre des investissements visant à renouveler les infrastructures des gares, et à les adapter aux besoins actuels, une équipe d’experts au sein de la SNCB travaille sur les besoins à long terme des voyageurs ferroviaires. Le développement d’une nouvelle ‘typologie de gare XXI’ en est un aspect essentiel. Le concept XXI part du principe que la gare n’est plus un objet statique, mais un site composé d’une série de structures et d’objets qui évoluent et s’adaptent en permanence. L’ambition est de créer des gares évolutives et dynamiques, dotées d’une identité et d’une symbolique propres, dans la lignée de l’architecture ferroviaire belge emblématique. Et comme par le passé, l’acier continuera à jouer un rôle important. Philippe Thonon, Senior Expert Innovation Stations : « ‘STATION XXI’ s’appuie sur l’infrastructure ferroviaire belge historique et développe de nouvelles typologies en utilisant des applications et des techniques du 21e siècle. Le concept réinterprète le paradigme du bâtiment de type iconique des petites gares du siècle dernier en déployant un modèle innovant, dans lequel l’adaptabilité à l’emplacement en question et le programme proposé jouent un rôle prépondérant. » Tekst_Texte : Jos Segaert Tekeningen_Dessins : NMBS / SNCB 28

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=