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6000 m2 kolomvrije ruimte Een groot deel van de uitdagingen op deze werf had betrekking op hal 1. Het gaat immers om een kolomvrije ruimte van meer dan 6000 m², met een vrije hoogte van circa 15 m! Het is allicht geen toeval dat het openingsevenement van de nieuwe Halles des Foires de ... Jumping van Luik was, die plaatsvond op 4, 5 en 6 oktober 2024. In de oude hallen van Coronmeuse moesten de paarden nog slalommen tussen betonnen kolommen... Dit sterk staaltje ruimtelijke engineering werd mogelijk gemaakt door de fabricage en installatie van vakwerkliggers van 5 me hoog, in stukken van maximaal 24 m om ze over de weg te kunnen vervoeren. Eenmaal ter plaatse – in coördinatie met de tramwerken – werden de verschillende vakwerkdelen opnieuw geassembleerd met voorgespannen bouten en vervolgens op hun plaats gehesen door twee gigantische kranen. Interactie tussen staal en beton Pierre Delvaux, werfleider bij CIT Blaton: “De voornaamste uitdaging was om de interactie tussen het beton en de staalstructuur onder controle te houden en te beheren, zodat de staalstructuur op tijd klaar was voor de overkapping en bekleding van het gebouw. We moesten heel nauwkeurig te werk gaan, zowel bij de realisatie van de betonconstructies als bij de installatie van de staalstructuur, want over lengtes tot 140 m moesten we zorgen voor een perfecte uitlijning.” Dankzij de bouwkundige expertise van de aannemers konden de eerste dak- en gevelpanelen in augustus 2023 geplaatst worden, minder dan een jaar na de start van de werken. En dat ondanks een grote tegenslag! De staalbouwer die de studies had uitgevoerd ging na de installatie van de eerste staalstructuur failliet (in april 2023). Stéphane Giacchetta: “De ruwbouwaannemers hebben dit probleem echter zeer efficiënt aangepakt door de elementen die geproduceerd waren door de failliete staalbouwer over te kopen en snel een nieuwe staalbouwer in te schakelen, waardoor de vertraging beperkt bleef tot één maand.” 6000 m2 d’espace sans aucune colonne Une grande partie des défis relevés sur ce chantier concerne la halle 1, la plus vaste. Elle offre en effet un espace de plus de 6000 m2 sans aucune colonne, avec une hauteur libre d’une quinzaine de mètres ! Ce n’est peut-être pas par hasard que l’événement inaugural des nouvelles Halles des foires ait été le … Jumping de Liège, qui s’y est déroulé les 4, 5 et 6 octobre 2024. Dans les anciennes halles à Coronmeuse, les chevaux devaient slalomer entre des colonnes en béton… Une telle prouesse spatiale a été rendue possible par la fabrication et la mise en œuvre de poutres treillis de 5 m de haut, en tronçons limités à 24 m pour en permettre le transport par la route. Une fois arrivés sur chantier – en se coordonnant avec les travaux du tram – les tronçons ont été réassemblés par boulonnage précontraint puis soulevés par deux immenses grues pour être mis en place. Interactions entre acier et béton Pierre Delvaux, conducteur de chantier chez CIT Blaton : « Le gros défi a été de bien maîtriser et gérer l’interaction entre le béton et la charpente métallique afin d’achever la structure métallique à temps pour permettre la couverture du bâtiment. Nous avons dû faire preuve de beaucoup de précision tant pour la pose des bétons que pour celle de la charpente métallique car sur des longueurs atteignant 140 m, il faut veiller à un alignement parfait. » Grâce à cette expertise, les premiers bacs de toiture et panneaux de bardage étaient posés en août 2023, soit moins d’un an après le début du chantier. Et ce malgré une tuile de grand format ! Le charpentier métallique qui avait réalisé les études a posé la première charpente avant de faire faillite en avril 2023. Stéphane Giacchetta : « Les entreprises de gros œuvre ont cependant géré le problème avec une grande efficacité, rachetant les éléments produits par le charpentier failli et remplaçant celui-ci rapidement par un autre, ce qui a permis de limiter le retard à un mois. » 44

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