infrastructuur_infrastructure Staal regeert in grootschalig waterbouwproject Het sluizencomplex van Ampsin-Neuville – gelegen op de Maas, op de grens van de gemeenten Hoei en Amay – is de laatste bottleneck op de waterweg die Namen verbindt met de zeehavens van Antwerpen en Noord-Europa. De modernisering en uitbreiding van de infrastructuur, die in de zomer van 2018 van start ging, is nu voltooid. De plechtige inhuldiging vond plaats op 28 juni 2024. De site was oorspronkelijk uitgerust met twee sluizen die in 1958 in gebruik werden genomen: een sluis met middelgroot profiel (136 x 16 m = capaciteit van 2.000 ton) en een sluis met klein profiel (55 x 7,5 m = capaciteit van 600 ton). Deze twee sluizen waren kleiner dan de sluizen die zich stroomopwaarts (Grands-Malades en Andenne) en stroomafwaarts (Ivoz-Ramet en Lanaye) bevonden. Het was dus noodzakelijk om ze te vervangen door twee nieuwe sluizen met een groot profiel om het complex aan te passen aan de evolutie van het goederentransport via de waterweg, zodat er voortaan grotere schepen kunnen passeren en de wachttijden voor de schippers korter zijn. Un chantier ‘grand gabarit’ où l’acier règne sur l’eau Situé sur la Meuse, sur les communes de Huy et d’Amay, le site éclusier d’Ampsin-Neuville est le dernier goulet d’étranglement présent sur la voie navigable reliant Namur aux ports maritimes d’Anvers et du nord de l’Europe. Sa modernisation et sa mise à grand gabarit, entamées à l’été 2018, sont désormais achevées. L’inauguration a eu lieu le 28 juin 2024. Le site était à l’origine équipé de deux écluses mises en service en 1958 : une écluse de gabarit moyen (136 x 16 m = capacité de 2000 tonnes) et une écluse de petit gabarit (55 x 7,5 m = capacité de 600 tonnes). Ces deux écluses présentaient des dimensions inférieures à celles des sites amont (Grands-Malades et Andenne) et aval (IvozRamet et Lanaye). Il était donc nécessaire de les remplacer par deux nouvelles écluses ‘grand gabarit’ afin d’adapter le site à l’évolution du transport de marchandises par la voie d’eau, permettant le passage de bateaux de plus grand gabarit et réduisant le temps d’attente des bateliers. Huy-Amay Plaats_Localisation SOFICO, Angleur Opdrachtgever_Maître d’ouvrage SPW Mobilité et Infrastructures, Namur Gedelegeerde bouwheer_Maître d’œuvre AM Greisch, Liège/Bruxelles – Tractebel Engineering, Bruxelles Studiebureau_Bureau d’études SM Duchêne – Franki, Flémalle Hoofdaannemer_Entrepreneur général Techno Métal Industrie (TMI), Andenne Staalbouwer_Constructeur métallique Tekst_Texte : Philippe Selke Foto’s_Photos : Sofico (rendering p.52), TMI, Infosteel Tekeningen_Dessins : TMI 1 Grote sluis (E1)_Grande écluse (E1) 2 Kleine sluis (E2)_Petite écluse (E2) 3 Deur met enkele vleugel_Porte à vantail simple 4 Klepdeur_Porte clapet 5 Puntdeur_Porte busquée 6 Loopbrug_Passerelle 7 Commando- en technische gebouwen _Bâtiment de commande et techniques 1 2 3 4 5 6 3 6 6 7 6 52
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