info-steel-79

In Ampsin werden de werken zorgvuldig gefaseerd om de impact op het scheepvaartverkeer tot een minimum te beperken: bouw van een nieuwe middelgrote sluis (E2) naast de bestaande sluis, afbraak van deze laatste en vervanging door een nieuwe grote sluis (E1). In deze context beperkten de taken die aan TMI werden toevertrouwd – door TM Duchêne-Franki namens SOFICO – zich niet tot de fabricage en installatie van de vier sluisdeuren (twee enkelvleugelige deuren die in 2021 stroomopwaarts en stroomafwaarts van sluis E2 geïnstalleerd werden, een puntdeur en een klepdeur die in mei 2023 geïnstalleerd werden voor de grote sluis E1). Ze omvatten namelijk ook de realisatie van een fiets- en voetgangersbrug over de Maas, de staalstructuur voor het bedieningsgebouw en vier technische paviljoenen, 2,3 km borstweringen en de scharnieren van de deuren. A Ampsin, le projet a été rigoureusement phasé pour n’impacter qu’au minimum le trafic fluvial : construction d’une nouvelle écluse de taille moyenne (E2) le long de l’écluse existante, démolition de cette dernière puis remplacement par une écluse à grand gabarit (E1). Dans ce contexte, les missions confiées à TMI par l’association Duchêne-Franki pour le compte de la SOFICO ne se limitaient pas à la fabrication et à la pose des 4 portes d’écluse (2 portes à vantail simple installées en 2021 en amont et en aval du sas E2, 1 poste busquée et 1 porte clapet installées en mai 2023 pour le grand sas E1), mais comprenaient également la réalisation d’une passerelle cyclo-pédestre sur la Meuse, de charpentes métalliques pour le bâtiment de commande et 4 pavillons techniques, de 2,3 km de garde-corps et des articulations des portes. 54 7 3 4

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=