info-steel-80

Het station van Fleurus Een station-ecosysteem van objecten Het station van Fleurus is ontworpen als een ecosysteem van het station: het station is niet langer één vast gebouw, maar een reeks identificeerbare objecten die een samenhangend geheel vormen. Elk object is ontworpen om flexibiliteit en uitbreidbaarheid te bevorderen, door een gemeenschappelijke en herkenbare architecturale grammatica af te drukken en tegelijkertijd te voldoen aan het programma om de site zelfstandig toegankelijk te maken, de intermodaliteit te optimaliseren (bus-trein, inclusief verbindingen met de luchthaven, autotrein, fiets-trein) en de perrons te vernieuwen. In Fleurus bestaat het ecosysteem van het station uit: de loopbrug (driedimensionale stalen structuur gemoduleerd op een hoogte van 6 m); de fietsenstalling en intermodale wachtruimte (stalen kolommen en balkenstructuur/ 3 m tussenruimte); en het gebouw voor de passagiers-, wacht- en fietsenstalling. Staal - S355 JR H gegalvaniseerd, geschilderd in de werkplaats - werd gekozen voor zijn : snelle, nauwkeurige uitvoering (detaillering, lichtheid, prefabricage);zijn alledaagse robuustheid; en de schaalbaarheid, het circulaire karakter en het recyclingpotentieel. Gare de Fleurus Un écosystème-gare d’objets La gare de Fleurus est conçue comme un écosystème-gare : la gare n’est plus un seul bâtiment figé mais une série d’objets identifiables formant un tout cohérent. Chaque objet est conçu pour favoriser la flexibilité et l’évolutivité, imprimer une grammaire architecturale commune et identifiable, tout en répondant au programme de mise en accessibilité autonome du site, d’optimalisation de l’intermodalité (bus-train, dont les liaisons vers l’aéroport, auto-train, vélo-train) et de renouvellement des quais. A Fleurus, l’écosystème gare est composé par : la passerelle (structure acier tri dimensionnelle modulée sur un pas de 6 m) ; le parking vélos et d’attente intermodale (structure acier poteaux-poutres/ pas de 3 m) ; et le bâtiment des voyageurs, d’attente, et de parkin vélos. L’acier - S355 JR H galvanisé peint en atelier- a été choisi pour : sa mise en œuvre rapide et précise (détails, légèreté, préfabrication) ; sa robustesse au quotidien ; et bson potentiel d’évolutivité, de circularité et de recyclage. Avenue de la gare 1, Fleurus (BE) Plaats_Localisation SNCB-NMBS, Bruxelles (BE) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage SNCB, Bruxelles (BE) Architect_Architecte SNCB-NMBS, Bruxelles (BE) Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) SNCB-NMBS Infosteelleden_Membres d’Infosteel Philippe Piraux Photographer Foto’s_Photos Ingediend door:_Introduit par : SNCB-NMBS Ingediend in de categorie:_Introduit dans la catégorie : catA, catC, catD 89 P

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=