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Park and Ride van knooppunt Cloche d’Or Een staal-betonconstructie Het Park-and Ride-gebouw is een belangrijk onderdeel van het mobiliteitsknooppunt Cloche d’Or in het zuiden van de hoofdstad van het Groothertogdom Luxemburg. Met een capaciteit van ongeveer 2000 parkeerplaatsen biedt het gebruikers het gemak van een overstappunt in de buurt van bus- en tramverbindingen. De hoofddraagconstructie van de parkeergarage (120 x 90/95 m) is een gemengde staal/betonconstructie die gemakkelijk op te bouwen en te demonteren is. Deze bestaat uit stalen kolommen en liggers (IPE gewalste staalprofielen) en betonplaten. De stalen balken en kolommen op niveau -1 en de begane grond zijn deels of volledig ingekapseld in beton en garanderen zo een brandstabiliteit R120 zonder extra bescherming. Een stalen dak overdekt de parkeerplaatsen op de bovenste verdieping. Hierdoor kunnen deze parkeerplaatsen op elk moment worden gebruikt, zelfs bij sneeuw, hevige regen en intense zonneschijn. Op het dak van 6420 m2 kunnen fotovoltaïsche panelen worden geïnstalleerd. De gevel is gemaakt van geperforeerde stalen platen die overdag het natuurlijk licht weerkaatsen, maar ‘s nachts transparant genoeg zijn om kunstlicht binnen te laten. Park and Ride du pôle d’échange Cloche d’Or Une construction mixte acier-béton Le bâtiment du Park and Ride est un élément-clé du pôle d’échange Cloche d’Or au sud de la capitale du Grand-Duché de Luxembourg. Avec sa capacité d’environ 2000 places de stationnement, il offre à ses utilisateurs le confort d’un pôle d’échange à proximité directe des liaisons bus et du tram. La construction portante principale du parking (120 x 90/95 m) est composée d’une structure mixte acier/béton facilement montable et démontable. Elle se compose de poteaux et de poutres en acier (profilés laminés IPE) et de dalles en béton. Les poutres et colonnes en acier du niveau -1 et du rez-de-chaussée sont partiellement ou entièrement enrobées de béton, ce qui garantit la stabilité au feu R120 sans protection supplémentaire. Une toiture métallique couvre les places de parking du dernier étage. Ce concept présente le grand avantage que ces places de parking sont utilisables en tout temps, même en cas de neige, de fortes pluies et d’ensoleillement intense. La toiture de 6420 m2 pourra être utilisée pour l’implantation de panneaux photovoltaïques. La façade est constituée de tôles métalliques perforées pour refléter la lumière naturelle le jour, mais suffisamment transparentes, pour laisser passer la lumière artificielle la nuit. 420, route d’Esch, Gasperich (LU) Plaats_Localisation Administration des Ponts et Chaussées, Bertrange (LU) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Schroeder & Associés, Kockelscheuer (LU) / Beng Architectes Associés, Esch-sur-Alzette (LU), Architect_Architecte Schroeder & Associés, Kockelscheuer (LU) Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) Schroeder & Associés, SECO, Mabilux Infosteelleden_Membres d’Infosteel Beng Architectes Associés Foto’s_Photos Ingediend door:_Introduit par : Beng Architectes Associés / Schroeder & Associés Ingediend in de categorie:_Introduit dans la catégorie : catA, catC, catD 90

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