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Onderhoudshal LUXAIR Staal voor grote overspanningen en een laag gewicht De hangar heeft een vloeroppervlak van 91,80 x 57,30 m en biedt plaats aan drie vliegtuigen. De totale hoogte is 22,50 m. De stalen dakconstructie bestaat uit 6,20 m brede vakwerkliggers (overspanning 56 m) die rusten op kolommen van gewapend beton. Aan de poorten brengen twee portalen met een overspanning van 87 m (7,80 m en 6 m hoog) de lasten over naar de uiteinden van de hangar, voor maximale flexibiliteit van de poorten en de indeling van de vliegtuigen. Windverbanden bestaan uit diagonalen tussen de portalen, SintAndries-kruisen en wanden van gewapend beton. Om materiaal te besparen is het geraamte opgebouwd uit secties met verschillende doorsneden (S355-staal), met een totaal gewicht van 493 ton, of minder dan 100 kg staal per m2. De portalen werden gebouwd met tegenpeil. De fasering van de gesloten ruwbouw werd ook zo georganiseerd dat de veelheid aan bewegingen van het geraamtete kunnen opvangen, rekening houdend met de zuigers die de poorten bedienen: het dakcomplex werd dus vóór de poorten geïnstalleerd. Tijdens de montage werden de spanten voorgemonteerd op de grond voordat ze werden opgetild. Hangar de maintenance LUXAIR L’acier pour franchir des très grandes portées tout en légèreté Le hangar, de dimensions au sol 91,80 x 57,30 m, permet d’accueillir trois avions. Sa hauteur totale est de 22,50 m. La charpente métallique de toiture est composée de treillis entre-distants de 6,20 m (de portée 56 m) reposants sur des colonnes en béton armé. Sur les portails, deux portiques de portée 87 m (hauteur 7,80 m et 6 m) transfèrent les charges aux extrémités du hangar, pour une flexibilité maximale des portails et de disposition des avions. Le contreventement est garanti par des diagonales entre portiques, des croix de SaintAndré ainsi que des voiles en béton armé. Par économie de matière, la charpente est constituée de profilés de sections différentes (acier S355), pour un poids total de 493 tonnes, soit moins de 100 kg d’acier par m2. Les portiques sur portails ont été construits en contre-flèche. Le phasage constructif du clos-couvert a aussi été organisé de manière à gérer les amplitudes de mouvements de la charpente tenant compte des pistons de guidage des portails : le complexe de toiture a ainsi été posé avant les portails. Au montage, les fermes ont été pré-assemblées au sol avant d’être levées. Aéroport de Luxembourg 23, route de Remich, Hamm (LU) Plaats_Localisation LuxAirport, Findel, Luxembourg (LU) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage CUBUS architectes, Schrassig (LU) Architect_Architecte AuCARRE, Luxembourg (LU) Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) AuCARRE Infosteelleden_Membres d’Infosteel AuCARRE Foto’s_Photos Ingediend door:_Introduit par : AuCARRE Cabinet d’Ingénieurs Conseils Ingediend in de categorie:_Introduit dans la catégorie : catB 95 P

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