80 info_steel Afgiftekantoor Brussel X - P910504 - Driemaandelijks - nummer 80 - 01-02-03 / 2025 Bureau de dépôt Bruxelles X - P910504 - Trimestriel - numéro 80 - 01-02-03 / 2025
Disponible dès maintenant pour vos projets L’initiative XCarb® rassemble les différentes activités de décarbonisation d’ArcelorMittal vers un acier net zéro d’ici 2050. La production d’acier XCarb® de sources recyclées et renouvelables se fait en utilisant jusqu’à 100% de ferraille dans un four à arc électrique alimenté par de l’électricité 100% renouvelable, solaire et éolienne. Par conséquent, nos produits longs ont une empreinte carbone inférieure à 400kg de CO2-eq par tonne. La faible empreinte carbone de nos profilés et de nos barres d’acier se reflète dans notre déclaration environnementale de produit (EPD), gage de la transparence et de la durabilité de nos processus. 100% électricité renouvelable Jusqu’à 100% ferraille recyclée 100% green stroom Tot 100% gerecycleerd schroot Nu beschikbaar voor uw projecten XCarb® is de verzamelnaam voor de verschillende decarbonisatie activiteiten van ArcelorMittal richting netto-nul staal tegen 2050. De productie van XCarb® gerecycleerd en hernieuwbaar geproduceerd staal gebeurt in een vlamboogoven die gevoed wordt met 100% groene, door zon en wind opgewekte, stroom en tot 100% schroot. Hierdoor hebben onze lange producten een CO2-voetafdruk van minder dan 400 kg CO2 Eq per ton. De lage CO2-voetafdruk van onze profielen en stafstaal wordt weergegeven in onze milieuproductverklaring (EPD), een garantie voor de transparantie en duurzaamheid van onze processen. Scan for more information L’initiative XCarb® rassemble les différentes activités de décarbonisation d’ArcelorMittal vers un acier net zéro d’ici 2050. La production d’acier XCarb® de sources recyclées et renouvelables se fait en utilisant jusqu’à 100% de ferraille dans un four à arc électrique alimenté par de l’électricité 100% renouvelable, solaire et éolienne. Par conséquent, nos produits longs ont une empreinte carbone inférieure à 400kg de CO2-eq par tonne. La faible empreinte carbone de nos profilés et de nos barres d’acier se reflète dans notre déclaration environnementale de produit (EPD), gage de la transparence et de la durabilité de nos processus. électricité renouvelable Jusqu’à ferraille recyclée green stroom Tot gerecycleerd schroot XCarb® is de verzamelnaam voor de verschillende decarbonisatie activiteiten van ArcelorMittal richting netto-nul staal tegen 2050. De productie van XCarb® gerecycleerd en hernieuwbaar geproduceerd staal gebeurt in een vlamboogoven die gevoed wordt met 100% groene, door zon en wind opgewekte, stroom en tot 100% schroot. Hierdoor hebben onze lange producten een CO2-voetafdruk van minder dan 400 kg CO2 Eq per ton. De lage CO2-voetafdruk van onze profielen en stafstaal wordt weergegeven in onze milieuproductverklaring (EPD), een garantie voor de transparantie en duurzaamheid van onze processen. Scan for more information L’initiative XCarb® rassemble les différentes activités de décarbonisation d’ArcelorMittal vers un acier net zéro d’ici 2050. La production d’acier XCarb® de sources recyclées et renouvelables se fait en utilisant jusqu’à 100% de ferraille dans un four à arc électrique alimenté par de l’électricité 100% renouvelable, solaire et éolienne. Par conséquent, nos produits longs ont une empreinte carbone inférieure à 400kg de CO2-eq par tonne. La faible empreinte carbone de nos profilés et de nos barres d’acier se reflète dans notre déclaration environnementale de produit (EPD), gage de la transparence et de la durabilité de nos processus. électricité renouvelable Jusqu’à ferraille recyclée green stroom Tot gerecycleerd schroot XCarb® is de verzamelnaam voor de verschillende decarbonisatie activiteiten van ArcelorMittal richting netto-nul staal tegen 2050. De productie van XCarb® gerecycleerd en hernieuwbaar geproduceerd staal gebeurt in een vlamboogoven die gevoed wordt met 100% groene, door zon en wind opgewekte, stroom en tot 100% schroot. Hierdoor hebben onze lange producten een CO2-voetafdruk van minder dan 400 kg CO2 Eq per ton. De lage CO2-voetafdruk van onze profielen en stafstaal wordt weergegeven in onze milieuproductverklaring (EPD), een garantie voor de transparantie en duurzaamheid van onze processen. Scan for more information Disponible dès maintenant pour vos projets L’initiative XCarb® rassemble les différentes activités de décarbonisation d’ArcelorMittal vers un acier net zéro d’ici 2050. La production d’acier XCarb® de sources recyclées et renouvelables se fait en utilisant jusqu’à 100% de ferraille dans un four à arc électrique alimenté par de l’électricité 100% renouvelable, solaire et éolienne. Par conséquent, nos produits longs ont une empreinte carbone inférieure à 400kg de CO2-eq par tonne. La faible empreinte carbone de nos profilés et de nos barres d’acier se reflète dans notre déclaration environnementale de produit (EPD), gage de la transparence et de la durabilité de nos processus. 100% électricité renouvelable Jusqu’à 100% ferraille recyclée 100% green stroom Tot 100% gerecycleerd schroot Nu beschikbaar voor uw projecten XCarb® is de verzamelnaam voor de verschillende decarbonisatie activiteiten van ArcelorMittal richting netto-nul staal tegen 2050. De productie van XCarb® gerecycleerd en hernieuwbaar geproduceerd staal gebeurt in een vlamboogoven die gevoed wordt met 100% groene, door zon en wind opgewekte, stroom en tot 100% schroot. Hierdoor hebben onze lange producten een CO2-voetafdruk van minder dan 400 kg CO2 Eq per ton. De lage CO2-voetafdruk van onze profielen en stafstaal wordt weergegeven in onze milieuproductverklaring (EPD), een garantie voor de transparantie en duurzaamheid van onze processen. Scan for more information Disponible dès maintenant pour vos projets L’initiative XCarb® rassemble les différentes activités de décarbonisation d’ArcelorMittal vers un acier net zéro d’ici 2050. La production d’acier XCarb® de sources recyclées et renouvelables se fait en utilisant jusqu’à 100% de ferraille dans un four à arc électrique alimenté par de l’électricité 100% renouvelable, solaire et éolienne. Par conséquent, nos produits longs ont une empreinte carbone inférieure à 400kg de CO2-eq par tonne. La faible empreinte carbone de nos profilés et de nos barres d’acier se reflète dans notre déclaration environnementale de produit (EPD), gage de la transparence et de la durabilité de nos processus. 100% électricité renouvelable Jusqu’à 100% ferraille recyclée 100% green stroom Tot 100% gerecycleerd schroot Nu beschikbaar voor uw projecten XCarb® is de verzamelnaam voor de verschillende decarbonisatie activiteiten van ArcelorMittal richting netto-nul staal tegen 2050. 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editoriaal_éditorial Inspiratie in de overtreffende trap ...Dat is deze extra dikke editie van info_steel zeker. Deze speciale uitgave is helemaal gewijd aan de deelnemende projecten uit de Staalbouwwedstrijd 2024 BELUX. Het overzicht toont staal in zeer diverse toepassingsgebieden. En het inspireert als oplossing voor concrete uitdagingen voor de bouwwereld: off-site construction, circulariteit, kostenefficiënt bouwen, ... Bovendien zonder daarbij afbreuk te doen aan esthetische verwachtingen van opdrachtgevers en architecten. Ik hou er aan iedereen te bedanken die meegewerkt heeft om deze Staalbouwwedstrijd te organiseren: mijn collega’s, de vakjury maar op de eerste plaats toch alle indieners van de projecten. Tegelijk kijk ik alvast vooruit naar de volgende editie, waarin de bruggen centraal staan. Alvast een warme oproep om ook daar even enthousiast projecten in te sturen. Aan jullie lezers, wens ik vooral een boeiende ontdekkingstocht doorheen deze 120 projecten. Koen Michielsen, Directeur info-steel 80 – 01-02-03/2025 Driemaandelijks blad voor architectuur en bouwtechnieken, uitgegeven door Infosteel (België en Luxemburg) _Revue trimestrielle d’architecture et de génie civil publiée par Infosteel (Belgique et Luxembourg). Verantwoordelijke Uitgever_Editeur Responsable : Koen Michielsen, General Manager Infosteel vzw_Infosteel asbl Z.1 Researchpark 110, BE-1731 Zellik t: +32-2-509 15 01 info@infosteel.be - www.infosteel.be BTW-TVA: BE 0406 763 362 Redactie_Rédaction : Indieners projecten_ soumissionnaires de projets, Koen Michielsen & Jo Van den Borre Vertaling_Traduction : Infosteel, Zellik Coördinatie & Opmaak_Coordination & Mise en page : Jo Van den Borre, Infosteel Advertenties_Publicité : info@infosteel.be - t: +32-2-509 15 05 Verspreiding_Diffusion : Gratis voor leden van Infosteel vzw _Gratuit pour les membres d’Infosteel asbl Oplage_Tirage: 2.400 exemplaren_exemplaires Verkoop per stuk_Vente au numéro € 15 / nummer_numéro (iBTW - TVAc) Lid worden_Affiliation : info@infosteel.be Copyright 2025 by Infosteel Alleen de auteurs zijn verantwoordelijk voor de artikels. De auteur gaat akkoord met publicatie van de toegezonden documenten. Alle rechten voorbehouden, die van vertaling en bewerking inbegrepen._Les articles publiés n’engagent que la responsabilité de leurs auteurs. Les documents reçus impliquent l’accord de l’auteur pour libre publication. Tous droits de reproduction, traduction et adaptation réservés. ISSN 2032-281X L’inspiration au superlatif C’est en tout cas ce que représente cette édition extra-épaisse d’info_steel. Cette édition spéciale est entièrement consacrée aux projets participants au Concours Construction Acier 2024 BELUX. L’aperçu montre l’acier dans des domaines d’application très divers. Et il inspire en tant que solution à des défis concrets pour le monde de la construction : construction hors site, circularité, construction rentable, ... Et ce, sans compromettre les attentes esthétiques des maîtres d’ouvrages et des architectes. Je tiens à remercier tous ceux qui ont contribué à l’organisation de ce concours de construction métallique : mes collègues, le jury professionnel mais, avant tout, tous ceux qui ont soumis des projets. En même temps, j’attends avec impatience la prochaine édition, qui portera sur les ponts. Je vous invite d’ores et déjà à envoyer des projets tout aussi enthousiastes. Je vous souhaite à vous, lecteurs, un passionnant voyage de découverte à travers ces 120 projets. Koen Michielsen, Directeur cover_couverture Royale Belge, Watermaal-Bosvoorde_Watermael-Boitsfort Tekening_Dessin : © Bovenbouw Architectuur / DDS+ Artikel op pagina 20_Article en page 20 1
inhoud_sommaire Staalbouwwedstrijd 2024 BELUX 08 Concours Construction Acier 2024 BELUX 08 Renovatie sociale huisvestingtoren Brunfaut 12 Rénovation de la tour Brunfaut 12 Busstation Namen 14 Gare de bus Namur 14 Transfo Zwevegem - ontsluiting van het ketelhuis 16 Transfo Zwevegem - accessibilité à la chaufferie 16 Stalen luifel voor Rodestraat 18 Un auvent en acier pour la ‘rue Rouge’ 18 Reconversie Royale Belge 20 Reconversion Royale Belge 20 Modulaire fietsberging in weervast staal 22 Abris à vélo modulaires en acier auto-patinable 22 Kantoorcomplex Commerce 46 26 Le complexe de bureaux Commerce 46 26 Sporthal Terre-Neuve 28 La salle de sport Terre-Neuve 28 Van pompentoren tot uitkijktoren 30 De la tour de pompage à la tour de guet 30 Stade du Luxembourg 32 Stade du Luxembourg 32 Voormalige Confiserie Roodthooft 34 L’ancienne Confiserie Roodthooft 34 All Sport - A building that breathes sports 36 All Sport - Un bâtiment qui respire le sport 36 Agora van het Stadskantoor Gent 38 Agora du ‘Stadskantoor Gent’ 38 Textielrecyclingbedrijf Frankenhuis 40 Entreprise de recyclage textile Frankenhuis 40 Musekshaus - renovatie beschermd gebouw 42 Musekshaus - rénovation d’un bâtiment classé 42 Andocor - een state of the art industriegebouw 44 Andocor - un bâtiment industriel de pointe 44 Renson Outdoor – NOA 46 Renson Outdoor – NOA 46 Groene serre aan de nieuwe ZIN-toren 48 Un jardin d’hiver vert à la nouvelle tour ZIN 48 Passerelle van de Internationale School 50 Passerelle Ecole Internationale 50 De luifels bij het kasteel van Florennes 52 Les Préaux du Château de Florennes 52 Stalen luifel 54 Un auvent en acier 54 Skybar bij de voormalige Beurs 56 Skybar de l’ancienne Bourse 56 De Grote Hal 58 La Grande Halle 58 Modulaire staalskeletwoning 62 Une maison modulaire à ossature métallique 62 Sportzalen bij scholencomplex COOVI 63 Salles de sport du complex scolaire CERIA 63 Uitbreiding kantorencomplex Delen 64 Extension du complexe de bureaux Delen 64 Restauratie en renovatie Oud Gerechtsgebouw 65 Restauration et rénovation du Vieux Palais de Justice 65 Provinciale sporthal in Ath 66 Salle de sport provinciale de Ath 66 GRL Glass Recycling & Logistics 67 GRL Glass Recycling & Logistics 67 ITC Rubis - Uitbreiding Hose Tower 68 ITC Rubis - Extension d’une tour à tuyaux 68 Brasserie du Borinage 69 Brasserie du Borinage 69 Retailpark ‘Project M’ 70 Parc commercial ‘Projet M’ 70 Een nieuwe toegang voor Pairi Daiza 71 Une nouvelle entrée pour Pairi Daiza 71 Zeven stalen luifels overdekt met gelijmd glas 72 Sept préaux en acier avec couverture en verre collé 72 Reconversie tot opleidingscentrum 73 Reconversion en pôle de formation 73 Glaskap Corinthia Hotel Brussel 74 Verrière Corinthia Hotel Bruxelles 74 Brucity - Ronde panoramaliften 75 Brucity - Ascenseurs panoramiques ronds 75 Place Kiem in Capellen 76 Place Kiem à Capellen 76 Centre Universitaire Zénobe Gramme 77 Centre Universitaire Zénobe Gramme 77 Nieuw busstation Charleroi Centrum 78 Nouvelle gare des bus de Charleroi Centre 78 Espace public de Clermont-sous-Huy 79 Espace public de Clermont-sous-Huy 79 Majestueuze stalen trap in het atrium 80 Escalier majestueux en acier dans l’atrium 80 Vandamme Olie 81 Vandamme Olie 81 Asphalt Equipment 82 Asphalt Equipment 82 Staalskeletwoning met carport en loggia 83 Maison à ossature métallique avec carport et loggia 83 Sint-Jans-Molenbeek (BE) Namur (BE) Zwevegem (BE) Leuven (BE) Watermaal-Bosvoorde (BE) Sart-Tilman (BE) Brussel (BE) Bruxelles (BE) Ichtegem (BE) Luxembourg (LU) Antwerpen (BE) Arendonk (BE) Gent (BE) Almelo (NL) Erpeldange-sur-Sûre (LU) Hoogstraten (BE) Kruisem (BE) Brussel (BE) Differdange (LU) Florennes (BE) Verviers (BE) Bruxelles (BE) Molenbeek-Saint-Jean (BE) Aalter (BE) Anderlecht (BE) Antwerpen (BE) Antwerpen (BE) Ath (BE) Beringen (BE) Beveren (Doel) (BE) Boussu (BE) Brugge Sint-Kruis (BE) Bruggelette (BE) Bruxelles (BE) Bruxelles (BE) Bruxelles (BE) Bruxelles (BE) Capellen (LU) Charleroi (BE) Charleroi (BE) Clermont-Sous-Huy (BE) Contern (LU) Deinze (BE) Deinze (BE) Dendermonde (BE) 2
Passerelle AZ Monica 84 Passerelle AZ Monica 84 Herbestemming van een oude kloostervleugel 85 Le réaménagement d’une ancienne aile de couvent 85 Onthaal- en belevingscentrum De Wissen 86 Centre d’accueil et d’expérience ‘De Wissen’ 86 Herbestemming Streekcentrum Huysmanhoeve 87 Réafectation du Centre régional Huysmanhoeve 87 Easyrack 88 Easyrack 88 Het station van Fleurus 89 Gare de Fleurus 89 Park and Ride van knooppunt Cloche d’Or 90 Park and Ride du pôle d’échange Cloche d’Or 90 Stal De Eyckenhoeve 91 Les écuries De Eyckenhoeve 91 MMMeubels, p-bank en p-tafel 92 MMMeubels, p-canapé et p-table 92 Vakwerkpasserelle Christeyns 93 La passerelle en treillis Christeyns 93 Provinciale sporthal van Ghlin 94 Salle omnisport provinciale de Ghlin 94 Onderhoudshal LUXAIR 95 Hangar de maintenance LUXAIR 95 Reorganisatie en uitbreiding woning 96 Réorganiser et agrandir une maison 96 Hal van het Browningpark 97 Halle du parc Browning 97 Staalframebouw voor vakantiewoning 98 Ossature en acier pour une maison de vacances 98 Zonneparking AZ Zeno 99 Parking photovoltaïque AZ Zeno 99 Isonode-koepel op ‘Place MaTuVu’ 100 Coupole Isonode à la ‘Place MaTuVu’ 100 Vandewiele bedrijfsrestaurant 101 Restaurant d’entreprise Vandewiele 101 Vandewiele Experience Centre 102 Vandewiele Experience Centre 102 Kruisvormige basisschool Nest 103 ‘Nest’ - Une école primaire en croix 103 Winkelcentrum Ring Kortrijk 104 Le centre commercial Ring Kortrijk 104 Waste-to-energy facility 105 Waste-to-energy facility 105 Brasserie des Trévires 106 Brasserie des Trévires 106 Japanse huis met ‘engawa’ 107 Maison japonaise avec ‘engawa’ 107 AGORA ULiège 108 AGORA ULiège 108 Mosa Ballet School: internationale balletschool 109 Mosa Ballet School : école internationale 109 Wenteltrap in weervast staal bij bouwblok 110 Escalier hélicoïdal en acier auto-patinable à l’ilôt 110 Liège Expo 111 Liège Expo 111 Fotovoltaïsche luifels Légiapark 112 Canopées photovoltaïques Légiapark 112 Gîte Red Rock Trail Linger 113 Gîte Red Rock Trail Linger 113 Magazijn en kantoren DS Plastics 114 Entrepôt et bureaux DS Plastics 114 Een high-end online veilinghuis 115 Une maison de vente aux enchères épurée 115 GRIDX, een multi-experience-bestemming 116 GRIDX, une destination multi-expériences 116 Uitbreiding ondergrondse parking Guillaume 117 Extension du parking sousterrain Guillaume 117 Overstappunt LuxExpo ‘Serra’ 118 Pôle d’échange LuxExpo ‘Serra’ 118 Sif - Nieuwe hallen voor monopile-productie 119 Sif - Nouveaux halls pour monopieux 119 Herbestemming tot architectenkantoor 120 Reconversion en bureau d’architecture 120 Galloo - Overkapping opslagplaats 121 Galloo - Auvent pour entrepôt 121 Composteringscentrum Minett-Kompost 122 Centre de compostage Minett-Kompost 122 CHU Ambroise Paré - Personeelsparking 123 CHU Ambroise Paré - Parking du personnel 123 Atelier PPW voor VTI Oostende 124 Atelier PVV pour le VTI Oostende 124 Herbestemming Entrepot-Stapelhuis 125 Réhabilitation de la Entrepot-Stapelhuis 125 D-Glas: Uitbreiding productiehal 126 D-Glas : Extension du hall de production 126 Introverte staalskeletwoning 127 Une maison à ossature métallique introvertie 127 Kantoor Bessems Staalarchitectuur 128 Bureau ‘Bessems Staalarchitectuur’ 128 Uitgesproken industriële staalskeletwoning 129 Une maison à ossature métallique 129 Deurne (BE) Diepenbeek (BE) Dilsen-Stokkem (BE) Eeklo (BE) Evergem (BE) Fleurus (BE) Gasperich (LU) Geel (BE) Gent (BE) Gent (BE) Ghlin (BE) Hamm (LU) Herent (BE) Herstal (BE) Kirchweiler (DE) Knokke (BE) Knokke-Heist (BE) Kortrijk (BE) Kortrijk (BE) Kuurne (BE) Kuurne (Kortrijk) (BE) Kwinana Beach (AU) Lamorteau (BE) Leuven (BE) Liège (BE) Liège (BE) Liège (BE) Liège (BE) Liège (BE) Linger (LU) Lokeren (BE) Lokeren (BE) Luxembourg (LU) Luxembourg Ville-Haute (LU) Luxembourg-Kirchberg (LU) Maasvlakte Rotterdam (NL) Mechelen (BE) Menen (BE) Mondercange (LU) Mons (BE) Oostende (BE) Oostende (BE) Oostende (BE) Oostkamp (BE) Oudenaarde (BE) Oudenaarde (BE) 3
Inkom en werkruimte Bakkerijmuseum 148 Pavillon d’entrée et ateliers pour musée 148 Industriebouw met woninglook 149 Bâtiment industriel à l’allure de maison 149 Nieuwe productieeenheid voor Alma Beton 150 Nouvelle unité de production pour Alma Beton 150 Ruime staalwoning met asymmetrische dakvorm 151 Maison spacieuse en acier avec toit asymétrique 151 Kantoren met dragende bomenstructuur 152 Des bureaux avec une structure arborescente 152 Grondige verbouwing zonevreemde hoeve 153 Rénovation complète d’une ferme 153 Glaskap nieuw kantoor Willy Naessens 154 Verrière du nouveau bureau Willy Naessens 154 Gevouwen zonnegevel voor Nexus Datacenter 155 Façade solaire plissée pour Nexus Datacenter 155 Wielerdroom wordt werkelijkheid 156 Une vélodrome à Zolder devient réalité 156 Verbouwen en uitbreiden staalbouwwoning 157 Conversion d’une maison métallique 157 Twee grote loodsen en woning aan de straatzijde 158 Deux grands hangars et une maison 158 Staalskeletwoning op sterk hellend terrein 130 Maison sur un terrain en pente raide 130 Gemeenschappelijke carports 131 Deux carports collectifs 131 Pavillon K’ - een kleine bistro in Pétange 132 Pavillon K - un petit bistro à Pétange 132 Demonstratieproject HOSOMI-onderzoek 133 Projet démonstrateur de la recherche HOSOMI 133 Parkhaus bei der Eil 134 Parkhaus bei der Eil 134 Stade Jos Philippart 135 Stade Jos Philippart 135 Binnenstraat Stadhuis Roeselare 136 Une rue intérieur pour l’hôtel de ville de Roulers 136 Gastronomia 137 Gastronomia 137 De Vaartkapoen 138 ‘De Vaartkapoen’ 138 Skybar Victoria Regina Tower 139 Sky bar Victoria Regina Tower 139 Erfgoedfabriek 140 Erfgoedfabriek (Fabrique objets patrimoniaux) 140 Uitkijktoren Niemandsland 141 Tour de guet ‘Niemandsland’ 141 Akoestische schermen bij het verkeersknooppunt 142 Dispositifs acoustiques à l’échangeur autoroute 142 Wijndomein Hoogenhove 143 Le domaine viticole Hoogenhove 143 Van koetshuis tot hedendaagse woning 144 Convertir la remise en une maison contemporaine 144 Tentoonstellingshal TOURNAI EXPO 145 Hall des expositions TOURNAI EXPO 145 Woongebouw ‘Le Clos 105’ 146 Bâtiment résidentiel ‘Le Clos 105’ 146 Biennale van Venise 2024 147 Biennale de Venise 2024 147 Oudenaarde (BE) Pepinster (BE) Pétange (LU) Robertville (BE) Rodange (LU) Rodange (LU) Roeselare (BE) Seraing (BE) Sint-Jans-Molenbeek (BE) Sint-Joost-ten-Node (BE) Sint-Pieters Brugge (BE) Stekene (BE) Strassen (LU) Tielt (BE) Tildonk (BE) Tournai (BE) Tournai (BE) Venise (IT) Veurne (BE) Vlierzele (BE) Wielsbeke (BE) Willebroek (BE) Willebroek (BE) Wortegem-Petegem (BE) Wortegem-Petegem (BE) Zellik (BE) Zolder (BE) Zottegem (BE) Zottegem (BE) 4
SCOORT U OOK ? L’ACIER: EN PLEIN DANS LE MILLE. #scorewithsteel Les architectes, les promoteurs immobiliers et les entrepreneurs vous présentent leurs bâtiments industriels de caractère et leurs immeubles de bureaux les plus en vue. Découvrez Score with Steel via notre site web www.scorewithsteel.comou sur nos réseaux sociaux.
T +31 (0)71-5418923 E info@dutchengineering.nl W dutchengineering.nl Staalplaatbetonvloeren Onderdeel van uitdagingen Ontwerpprogramma op onze website www.dutchengineering.nl 66629_DEN_advertentie_105x141.indd 1 08-12-14 Structural basics covers the design and analysis of steel structures for buildings according to EN 1990 (Eurocode 0), EN 1991 (Eurocode 1) and EN 1993 (Eurocode 3). In the book special attention was paid to the illustrations. In addition, each chapter contains a number of fully detailed (calculation) examples. This makes Structural basics e ective as a textbook for students and as a reference guide to the Eurocodes 0, 1 and 3 for practising structural engineers. Hard cover, 272 pages, 23 x 25 cm, English www.infosteel.be/structural-basics Staal-beton verbindingen Structural basics H.H. Snijder H.M.G.M. Steenbergen Analysis and design of steel structures for buildings according to Eurocode 0, 1 and 3 blicaties-BMS-ECCS.indd 4 07/02/2024 15:03:30 SCI (Steel Construction Institute) - On-line courses www.infosteel.be/sci-trainings Online course (SCI) EC4 Composite Design Monday 28/04/2025 REGISTER NOW Online course (SCI) Torsion Tuesday 13/05/2025 REGISTER NOW Webiner (SCI) Welding Tuesday 03/06/2025 FREE REGISTER NOW Online course (SCI) Sraight to the Point - Steel Design using the Blue Book Tuesday 10/06/2025 REGISTER NOW Webiner (SCI) Designing in Stainless Steel Tuesday 24/06/2025 FREE REGISTER NOW Special rate for InfoSteel-members
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Staalbouwwedstrijd 2024 - BELUX Wedstrijd Reeds 25 edities lang zorgt de Staalbouwwedstrijd, met medewerking van de vakjury en de deelnemers, voor in totaal meer dan 2000 voorgestelde staalbouwprojecten. Projecten vol inspiratie, esthetiek, functionaliteit en technisch kunnen. Belangrijke wijziging voor deze editie: het is een BELUX-wedstrijd geworden voor Belgische en Luxemburgse projecten, maar internationale projecten kunnen onder bepaalde voorwaarden ook deelnemen. De projecten voor de editie 2021-2024 konden worden ingediend in de volgende categorieën: • cat.A - Meerlaagse gebouwen • cat.B - Eénlaagse gebouwen • cat.C - Gevelbekleding • cat.D - Architecturale elementen • cat.E - Transformatie Infosteel dankt alle deelnemers. Door het succes van de wedstrijd komen weer talrijke opmerkelijke staalprojecten aan het licht. Jury De jury bestond uit : Stéphane Beel (Beel Architecten) - Voorzitter Ettore Scian (InCA Ingenieurs Associés) Philippe Monserez (Ageas Real Estate) Liesbeth Keymeulen (Banimmo) Vincent Servais (Servais & Partners) Joke Vermeulen (Compagnie O) Wouter Visser (IV-Consult) Ghislain van Tieghem (Victor Buyck Steel Construction) Ode Vigneron (AT Architectuur) Infosteel wil de juryleden uitdrukkelijk bedanken voor de vele uren die ze in de voorbereiding van de wedstrijd hebben gestoken. Het beoordelen van de 120 inzendingen was geen gemakkelijke taak. De tweeledige aanpak (pre-jury en jury) stelde de jury in staat om de projecten die de eerste ronde hadden overleefd grondiger te bestuderen. Concours Construction Acier 2024 - BELUX Concours Depuis 25 éditions déjà, le Concours Construction Acier, avec la coopération du jury professionnel et des participants, a fourni un total de plus de 2000 projets de construction métallique. Des projets pleins d’inspiration, d’esthétique, de fonctionnalité et d’habileté technique. Changement important pour cette édition : le concours est devenu un concours BELUX pour les projets belges et luxembourgeois, mais les projets internationaux peuvent également participer sous certaines conditions. Les projets pour l’édition 2021-2024 pouvaient être soumis dans les catégories suivantes : • cat.A - Bâtiments multi-étages • cat.B - Bâtiments mono-étage • cat.C - Revêtement de façade • cat.D - Éléments architecturaux • cat.E - Transformation Infosteel remercie tous les participants. Le succès du concours permet une fois de plus de mettre en évidence de nombreux projets acier remarquables. Jury Les membres du jury: Stéphane Beel (Beel Architecten) - Président Ettore Scian (InCA Ingénieurs Associés) Philippe Monserez (Ageas Real Estate) Liesbeth Keymeulen (Banimmo) Vincent Servais (Servais & Partners) Joke Vermeulen (Compagnie O) Wouter Visser (IV-Consult) Ghislain van Tieghem (Victor Buyck Steel Construction) Ode Vigneron (AT Architecture) Infosteel tient à remercier explicitement les membres du jury pour les nombreuses heures qu’ils ont consacrées à la préparation. L’évaluation des 120 dossiers n’a pas été chose facile. L’approche en deux parties (pré-jury et jury) a permis au jury d’étudier plus en profondeur les projets qui avaient survécu au premier tour. 10
De uitslag Laureaat cat.A - Meerlaagse gebouwen • Renovatie sociale huisvestingtoren Brunfaut Laureaat cat.B - Eénlaagse gebouwen • Busstation Namen Laureaat cat.C - Gevelbekleding • Transfo Zwevegem - ontsluiting van het ketelhuis Laureaat cat.D - Architecturale elementen • Stalen luifel voor Rodestraat Laureaat cat.E - Transformatie • Reconversie Royale Belge Nominaties in de cat.A - Meerlaagse gebouwen • Kantoorcomplex Commerce 46 • Sporthal Terre-Neuve • Van pompentoren tot uitkijktoren • Stade du Luxembourg Nominaties in de cat.B - Eénlaagse gebouwen • Voormalige Confiserie Roodthooft • All Sport - A building that breathes sports • Agora van het Stadskantoor Gent • Modulaire fietsberging in weervast staal Nominaties in de cat.C - Gevelbekleding • Textielrecyclingbedrijf Frankenhuis • Musekshaus - renovatie • Andocor - een state of the art industriegebouw • Renson Outdoor – NOA Nominaties in de cat.D - Architecturale elementen • Groene serre aan de nieuwe ZIN-toren • Passerelle van de Internationale School • De luifels bij het kasteel van Florennes • Stalen luifel in Verviers • Modulaire fietsberging in weervast staal / Eervolle vermelding Nominaties in de cat.E - Transformatie • Skybar bij de voormalige Beurs • De Grote Hal • Voormalige Confiserie Roodthooft Le résultat Lauréat cat.A - Bâtiments multi-étages • Rénovation de la tour Brunfaut Lauréat cat.B - Bâtiments mono-étage • Gare de bus Namur Lauréat cat.C - Revêtement de façade • Transfo Zwevegem - accessibilité à la chaufferie Lauréat cat.D - Éléments architecturaux • Un auvent en acier pour la ‘Rodestraat’ Lauréat cat.E - Transformation • Reconversion Royale Belge Nominés dans la cat.A - Bâtiments multi-étages : • Le complexe de bureaux Commerce 46 • La salle de sport Terre-Neuve • De la tour de pompage à la tour de guet • Stade du Luxembourg Nominés dans la cat.B - Bâtiments mono-étage • L’ancienne Confiserie Roodthooft • All Sport - Un bâtiment qui respire le sport • Agora du ‘Stadskantoor Gent’ • Abris à vélo modulaires en acier auto-patinable Nominés dans la cat.C - Revêtement de façade • Entreprise de recyclage textile Frankenhuis • Musekshaus - rénovation • Andocor - un bâtiment industriel de pointe • Renson Outdoor – NOA Nominés dans la cat.D - Éléments architecturaux • Un jardin d’hiver vert à la nouvelle tour ZIN • Passerelle Ecole Internationale • Les Préaux du Château de Florennes • Un auvent en acier à Verviers • Abris à vélo modulaires en acier auto-patinable / Mention honorable Nominés dans la cat.E - Transformation • Skybar de l’ancienne Bourse • La Grande Halle • L’ancienne Confiserie Roodthooft 11
Renovatie sociale huisvestingtoren Brunfaut Een technische hoogstandje met combinatie van hout en staal In hartje Molenbeek kreeg de befaamde Brunfauttoren onlangs een nieuw jasje aangemeten. Het oude gebouw, dat gedateerd was en niet langer voldeed aan de huidige normen, werd gerenoveerd en zowel in de hoogte als de breedte uitgebreid. Het ontwerp behoudt de bestaande staalstructuur en breidt zich in de dikte uit met een zichzelf dragend volume. De oude toren van 16 verdiepingen werd verhoogt tot 21 vloeren en kreeg een hoogte van 62 m. De voordelen van deze transformaties zijn: een betere stedelijke inbedding: de toren wordt opnieuw een herkenningspunt in de voorstad. De nieuwe planindeling levert een grotere diversiteit in het aanbod van appartementen, van studio’s tot eenheden met 5 slaapkamers. Verder wordt voldaan aan hedendaagse comfort- en veiligheidsnormen. Om de bestaande structuur en funderingen te kunnen behouden worden de nieuwe verdiepingen opgebouwd uit een structuur Rénovation de la tour de logements sociaux Brunfaut Un prouesse technique alliant le bois et l’acier En plein cœur de Molenbeek, la célèbre Tour Brunfaut a récemment fait peau neuve. L’ancien bâtiment, vétuste et inadapté aux normes actuelles, a été rénové et agrandi en hauteur et en largeur. Le projet conserve la structure en acier existante et s’étend en épaisseur grâce à un volume autoportant. L’ancienne tour de 16 étages a été portée à 21 étages et a atteint une hauteur de 62 m. Les avantages de ces transformations sont les suivants : une meilleure intégration urbaine : la tour redevient un point de repère dans la banlieue. Le nouveau plan d’aménagement offre une plus grande diversité dans la gamme d’appartements, allant du studio à l’unité de cinq chambres. En outre, les normes contemporaines de confort et de sécurité sont respectées. Afin de préserver la structure et les fondations existantes, les nouveaux étages sont construits à partir d’une structure avec des poutres métalliques qui forment un pont au-dessus de la Fernand Brunfautstraat 65, Sint-Jans-Molenbeek (BE) Plaats_Localisation Le logement Molenbeekois , Molenbeek-Saint-Jean (BE) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Atelier 229, Bruxelles (BE) / Dethier Architecture, Liège (BE) Architect_Architecte Ney & Partners BXL, Bruxelles (BE) Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) Ney & Partners, Emotec, Stendess Infosteelleden_Membres d’Infosteel InfoSteel Foto’s_Photos A229 & Atelier Dethier Architecture Tekeningen_Dessins Ingediend door:_Introduit par : Ney & Partners Ingediend in de categorie:_Introduit dans la catégorie : catA 12 laureat_lauréat - cat.A
met stalen draagbalken die een brug vormden over de bestaande toren. Bijgevolg worden de lasten afgeleid op de zijdelingse uitbreidingen. Om het gewicht van de nieuwe étages zo dicht mogelijk te houden bij de draagkracht van de bestaande structuur is geopteerd voor zichtbare houten vloerconstructies. “Door het gebruik van een lichte en intelligent ontworpen staalconstructie en door de betonnen vloeren te vervangen door lichtgewicht kruislaags gelamineerd hout kon er veel gewicht worden weggenomen. Het is geniaal hoe hierdoor het volume kon verbreed worden en met 5 verdiepingen verhoogd wat resulteerde in een quasi verdubbeling van de oppervlakte. Grotere appartementen met meer kwaliteiten werden mogelijk mede door een intelligente planvorming. Het akoestisch comfort werd verbeterd met betere geluidsisolatie. Private terrassen werden toegevoegd. Een groot gemeenschappelijk dakterras op de 18de verdieping en de invulling op het gelijkvloers met functies gericht op de gemeenschap zorgen voor een grotere sociale cohesie. De zuidgevel werd bekleed met spiegelend aluminium platen die het licht en de lucht weerkaatsen. Het ganse gebouw voldoet nu aan de strenge eisen van passiefbouw. Dit alles leidt tot een hedendaags en rank woongebouw. Deze erkenning voor de realisatie van een hernieuwd en slim woningcomplex is een mooi eresaluut aan, goed ontwikkelde en ontworpen, sociale huisvesting.” licht de jury toe. tour existante. Par conséquent, les charges sont dérivées sur les extensions latérales. Pour que le poids des nouveaux étages soit aussi proche que possible de la capacité portante de la structure existante, on a opté pour des structures de plancher en bois apparent. « En utilisant une structure en acier légère et intelligemment conçue et en remplaçant les planchers en béton par du bois lamellé-croisé léger, il a été possible de supprimer une grande partie du poids. Il est remarquable de constater que cela a permis d’élargir le volume et de l’augmenter de cinq étages, ce qui a pratiquement doublé la superficie. Grâce à une planification intelligente, il a été possible de construire des appartements plus grands avec davantage de qualités. Le confort acoustique a été amélioré grâce à une meilleure isolation acoustique. Des terrasses privées ont été ajoutées. Une grande terrasse commune sur le toit au 18ème étage et le remplissage du rez-de-chaussée avec des fonctions orientées vers la communauté assurent une plus grande cohésion sociale. La façade sud a été recouverte de feuilles d’aluminium réfléchissantes qui reflètent la lumière et l’air. L’ensemble du bâtiment répond désormais aux exigences strictes de la construction passif. Il en résulte un bâtiment résidentiel contemporain et élancé. Cette reconnaissance pour la réalisation d’un complexe résidentiel renouvelé et intelligent est un bel hommage au logement social bien développé et bien conçu. » - explique le jury. Complex Bourgemestre Edm. Machtens, 1965-1967. Architecte : J. Roggen Ingénieur-Conseil : M. Van Wetter Entreprise : Constructart Construction métallique : L. Leemans & Fils, Machelen planchers en bois massif reprise d’une partie des charges existantes nouvelles charges élargissement en épaisseur et en hauteur 13 L
Busstation Namen Elegante, slanke structurele elementen creëren Het nieuwe busstation van Namen, ontworpen door Ney & Partners, is een uniek openbaar vervoersknooppunt dat direct bovenop het treinstation is geplaatst en een naadloze verbinding creëert tussen het bus- en treinnetwerk. De keuze voor staal voor deze structuur beantwoordt zowel aan technische als esthetische vereisten. Staal, met zijn hoge sterkte en ontwerpflexibiliteit, kan worden gebruikt om elegante, slanke structurele elementen te creëren die het gewicht van het fotovoltaïsche dak dragen en er toch visueel licht uitzien. Deze lichtheid is cruciaal om het busstation te integreren in de beperkte ruimte van het stadscentrum zonder het bestaande treinstation visueel te verzwaren. Daarnaast maakt het gebruik van staal, een recyclebaar materiaal, deel uit van een duurzame benadering van de implementatie van het zonnedak dat hernieuwbare energie kan opwekken en een deel van de energiebehoefte van het station kan dekken. Op het tweede niveau van de bestaande vloerplaat aan de achterkant van het NMBS-station werd een plein van 12.000 m² aangelegd om de reizigers te verwelkomen. Dit is geconcipieerd als een gezellige ontmoetingsruimte waar verschillende diensten gegroepeerd zijn en een honderdtal bussen kunnen postvatten. De hal van het nieuwe busstation bestaat uit een centrale luifel van 5000 m² en twee kleinere luifels van elk 300 m², inclusief 1050 m² vliesgevels met geklemde beglazing. De Gare de bus Namur Créer des éléments structurels élégants et élancés La nouvelle gare routière de Namur, conçue par Ney & Partners, est un pôle de transport public unique, placé directement au-dessus de la gare ferroviaire, créant une connexion transparente entre les réseaux de bus et de trains. Le choix de l’acier pour cette structure répond à des exigences à la fois techniques et esthétiques. L’acier, grâce à sa grande résistance et à sa souplesse de conception, permet de créer des éléments structurels élégants et élancés qui supportent le poids de la toiture photovoltaïque tout en conservant une grande légèreté visuelle. Cette légèreté est essentielle pour intégrer la gare routière dans l’espace limité du centre-ville sans alourdir visuellement la gare ferroviaire existante. En outre, l’utilisation de l’acier, un matériau recyclable, s’inscrit dans une approche durable de la mise en œuvre de la toiture solaire qui peut générer de l’énergie renouvelable et couvrir une partie des besoins énergétiques de la gare. Sur le deuxième niveau de la dalle existante à l’arrière de la gare SNCB, une plazza de 12 000 m2 a été créée pour l’accueil des passagers, un espace convivial dans lequel différents services sont regroupés, le tout étant prévu pour accueillir une centaine de bus. Le hall de la nouvelle gare routière est composé d’un auvent central de 5000 m2 et deux plus petits auvents de 300 m2 chacun. Place de la station, Namur (BE) Plaats_Localisation NMBS-SNCB, Bruxelles (BE) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Ney & Partners BXL, Bruxelles (BE) Architect_Architecte Ney & Partners BXL, Bruxelles (BE) Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) Ney & Partners, SECO Infosteelleden_Membres d’Infosteel Wild Shot Photography (Alexandre Van Battel) Foto’s_Photos Ingediend door:_Introduit par : Ney & Partners Ingediend in de categorie:_Introduit dans la catégorie : catB 14 laureat_lauréat - cat.B
bovenliggende gesloten geveldelen zijn bekleed met op maat gemaakte stalen golfplaten. Een behoorlijk complex staalskelet ondersteunt een fotovoltaïsche koepel van 5000 m² met zonnecellen die in de beglazing zijn geïntegreerd (in plaats van zonnepanelen, met het oog op de natuurlijke lichtinval). “Op het dak van het bestaande treinstation werd het nieuwe busstation gebouwd. Deze boven elkaar geplaatste sandwich-constructie was mogelijk door een zeer intelligent ontworpen en gedetailleerde lichtgewicht staalstructuur met een zeer hoge uitvoeringskwaliteit. Het resultaat is een dens en verweven multimodaal verkeersknooppunt met een zeer efficiënte en functionele circulatie en organisatie. Deze complexe en bijzondere constructie was zowel naar ontwerp als naar uitvoering toe een uitdagende, ingenieuze onderneming en realisatie. Het gestapeld geheel geeft plaats en ruimte terug aan de stad en is op deze wijze een vorm van een gift of een cadeau naar de gemeenschap toe.“ ‑ motiveert de jury. 1050 m2 de murs rideaux avec vitrage clamé ont été mis en œuvre. Une charpente métallique assez complexe supporte une verrière photovoltaïque de 5000 m2, composée de cellules intégrées dans le vitrage plutôt que de panneaux, pour laisser passer la lumière naturelle. « La nouvelle gare de bus a été construite sur le toit de la gare ferroviaire existante. Cette construction en sandwich superposée a été possible grâce à une structure légère en acier très intelligemment conçue et détaillée, avec une qualité d’exécution très élevée. Le résultat est un pôle de transport multimodal dense et imbriqué, avec une circulation et une organisation très efficaces et fonctionnelles. Cette structure complexe et inhabituelle a été une entreprise et une réalisation ambitieuse et ingénieuse, tant au niveau de la conception que de l’exécution. La structure empilée redonne une place et un espace à la ville et constitue ainsi une forme de don ou de cadeau à la communauté ». - motive le jury. 15 L nœud colonne
Transfo Zwevegem - ontsluiting van het ketelhuis Een nieuwe glazen gevel en een toegangsbrug Ter ontsluiting en behoud van het ketelhuis van de voormalig elektriciteitscentrale in Zwevegem krijgt het gebouw een nieuwe glazen gevel en een toegangsbrug. De nieuwe gevel is ontworpen als een tweede huid die het bakstenen gebouw omhult. Om de glasconstructie licht te houden in uitzicht en gewicht wordt gekozen voor een stalen structuur die bovenaan het gebouw wordt opgehangen. De constructie wordt voornamelijk in trek belast, wat resulteert in een uiterst slanke, knikvrije structuur. Uitkragende vinnen en horizontale kokerprofielen vormen een brilvormige kroonlijst waaraan stalen trekkers hangen. Aan deze trekkers zijn platstalen raamkaders vast gebout die de glazen modules van gemiddeld 165 cm op 400 cm bevatten. Het geheel is vervaardigd in constructiestaal type S235J2. De brilstructuur wordt gekoppeld op de bestaande gevelkolommen die Transfo Zwevegem - accessibilité à la chaufferie Doté d’une nouvelle façade en verre et d’une passerelle d’accès Afin d’ouvrir et de préserver la chaufferie de l’ancienne centrale électrique à Zwevegem, le bâtiment est doté d’une nouvelle façade en verre et d’une passerelle d’accès. La nouvelle façade est conçue comme une seconde peau enveloppant le bâtiment en briques. Pour que la structure en verre reste légère en apparence et en poids, on a opté pour une structure en acier suspendue au sommet du bâtiment. La structure est principalement chargée en tension, ce qui permet d’obtenir une structure extrêmement mince et sans coude. Des ailettes en saillie et des sections de caisson horizontales forment une corniche en forme de lunettes, d’où pendent des tirettes en acier. Boulonnés à ces tirettes, des cadres de fenêtre plats en acier contiennent les modules de verre de 165 cm sur 400 cm en moyenne. L’ensemble de la structure est en acier de construction de type S235J2. La structure de la lunette est couplée aux Paul Ferrardstraat 15-21, Zwevegem (BE) Plaats_Localisation Gemeentebestuur, Zwevegem (BE) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Coussée-Goris-Huyghe architecten, Gent (BE) / RCR arquitectes, Olot (ES) / Sileghem & Partners, Zwevegem (BE) Architect_Architecte Mouton, Gent (BE) Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) Mouton, Verhofsté Infosteelleden_Membres d’Infosteel Hisao Suzuki / Mouton Foto’s_Photos Ingediend door:_Introduit par : Mouton Ingediend in de categorie:_Introduit dans la catégorie : catC 16 laureat_lauréat - cat.C
de verticale lasten van de nieuwe gevel afdragen. De nieuwe voetgangersbrug verbindt het jaagpad langs het kanaal met het ketelhuis en refereert met de keuze voor een uitvoering in weervast staal (‘corten’) naar het veelvuldig staalgebruik in het ketelhuis. De brug heeft een overspanning van ca 26 m en is vervaardigd in cortenstaal type B S355J0W. “Deze voormalige elektriciteitscentrale, een getuige van de 19de eeuwse industriële revolutie, werd omgebouwd tot een socio-culturele hub. Een glazen omhulling beschermt het gerenoveerde gebouw. Deze beglaasde en stalen constructie wordt aan een uitkragende balk opgehangen. Hierdoor wordt het staal op trek belast, zijn meeste efficiënte en slimme wijze, resulterend in uiterst ranke profielen. Het geheel oogt, in contrast met het oorspronkelijke en ruwe gebouw, mede door zijn precieze detaillering, zeer geraffineerd, slank en verzorgd. Dit komt ten goede aan zijn nieuwe functie van MICE-centrum: meetings, congressen en events samen met culturele en recreatieve doeleinden.” - aldus de jury. colonnes de la façade existante qui supportent les charges verticales de la nouvelle façade. La nouvelle passerelle piétonne relie le chemin de halage le long du canal à la chaufferie et fait référence à l’utilisation fréquente de l’acier dans la chaufferie en choisissant une version en acier auto-patinable (‘corten’). La passerelle a une portée d’environ 26 m et est fabriquée en acier corten de type B S355J0W. « Cette ancienne centrale électrique, témoin de la révolution industrielle du XIXe siècle, a été transformée en centre socioculturel. Une enceinte de verre protège le bâtiment rénové. Cette structure vitrée et en acier est suspendue à une poutre en porte-à-faux. L’acier est ainsi soumis à une charge de traction, de la manière la plus efficace et la plus intelligente qui soit, ce qui permet d’obtenir des profils extrêmement minces. Contrastant avec le bâtiment original et brut, l’ensemble de la structure, en partie grâce à la précision de ses détails, a un aspect très sophistiqué, élancé et soigné. Cela profite à sa nouvelle fonction de centre pour réunions, congrès et événements, ainsi qu’à des fins culturelles et récréatives ». - a déclaré le jury. 17 L
Stalen luifel voor Rodestraat Gevouwen vlakken die driehoekige kelken vormen Deze stalen luifel van zo’n 120 m lang werd ontworpen als een lange droogloopzone in de Rodestraat op UZ-campus Gasthuisberg in Leuven. Een lichte structuur in staal bleek de beste oplossing aangezien er zeer weinig ruimte was voor verankering in vloerplaat. Het concept van de luifel vindt zijn oorsprong in gevouwen vlakken die driehoekige kelken vormen. De dunne hellende staalplaten werden verstijfd door middel van ribben in het zijvlak en over de vouwen heen. De kolommen, eveneens driehoekig, sluiten aan op de ribben om een momentvaste connectie met de kelken te vormen. Door de koppeling van verschillende kelkmodules tot een doorlopende lint treedt een soort driescharnierboogwerking op. De kelken, in hun volledige vorm 7 m lang op 4,5 m breed, zijn vervaardigd uit dunne platen van 6 mm dikte van Un auvent en acier pour la ‘rue Rouge’ De surfaces pliées formant des calices triangulaires Cet auvent en acier d’environ 120 m a été conçu comme une longue zone de fonctionnement à sec dans la rue Rouge du centre hospitalier universitaire Gasthuisberg à Louvain. Une structure légère en acier s’est avérée être la meilleure solution car il y avait très peu d’espace pour l’ancrage dans la dalle de plancher. Le concept de canopée est né de surfaces pliées formant des calices triangulaires. Les fines plaques d’acier inclinées sont renforcées par des nervures dans la surface latérale et à travers les plis. Les colonnes, également triangulaires, sont reliées aux nervures pour former une liaison à l’épreuve des moments avec les calices. En reliant plusieurs modules de calices en un ruban continu, on obtient une sorte d’arc à trois charnières. Les calices, dans leur forme complète de 7 m Herestraat 49, Leuven (BE) Plaats_Localisation UZ Leuven, Leuven (BE) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage NU architectuuratelier, Gent (BE) Architect_Architecte Mouton, Gent (BE) Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) Mouton, Verhofsté Infosteelleden_Membres d’Infosteel Francesco Mino Foto’s_Photos Ingediend door:_Introduit par : Mouton Ingediend in de categorie:_Introduit dans la catégorie : catD 18 laureat_lauréat - cat.D
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