Skip to main content

Luifels portaalingang Groufttunnel

[widgetkit id="3" name="auvents-tunnel"]

De Route du Nord doorkruist de vallei van de Alzette ter hoogte van Lorentzweiler waar ze uit de Groufttunnel komt. Bijzondere aandacht werd besteed aan de integratie van de weg in de omgeving; Eén van de opmerkelijke elementen zijn de stalen luifels aan de noordingang van de Groufttunnel.

Deze portieken spelen de rol van licht- en helderheidsfilter in de zone tussen de tunnel en de buitenwereld. Het belang van een overgangszone, om de ogen de gelegenheid te geven zich aan te passen aan het zeer verschillende licht tussen een weg in volle zon en het donkere interieur van een tunnel, is niet te onderschatten. Om die reden zijn de stalen portieken samengesteld uit een roosterwerk met fijne mazen die voorkomen dat de zon - afhankelijk van zijn stand - de chauffeur die uit de tunnel komt, verblindt.

De portieken overspannen 28 m en zijn verankerd in de funderingsblokken. Omwille van de enorme uitkraging en teneinde kanteling te voorkomen, dienden de funderingsblokken achteraan te worden vastgehouden door middel van passieve trekstangen.De luifel is samengesteld uit gebogen I-vormige gelaste plaatliggers met een staalkwaliteit S355.

pdf Artikel in ons magazine info-steel

Echangeur de Lorentzweiler A7, Lorentzweiler
Plaats_Localisation
Administration des ponts et chaussées, Département des travaux neufs, Ministère du Développement durable et des Infrastructures, Grand Duché de Luxembourg, Bertrange
Opdrachtgever_Maître d’ouvrage
Jim Clemes, Esch-sur-Alzette en collaboration avec Nico Thurm, artiste
Architect_Architecte
Luxconsult / Schroeder & Associés ingénieurs-conseils, Luxembourg
Studiebureau_Bureau d’études
Stahlbau Ziemann, Wittlich (DE)
Algemeen aannemer_Entrepreneur général
Stahlbau Ziemann, Wittlich (DE)
Staalbouwer_Constructeur métallique

Foto’s_Photos : Marco Zacharias (Administration des Ponts et Chaussées)