Skip to main content
Democo / Ney&Partners / Styfhals architecten

Imposante vliegtuigloods met golvende dakstructuur

Uitgepuurde detaillering

Het ministerie van Defensie is haar vliegtuigvloot en -infrastructuur volop aan het vernieuwen. Zo worden de welbekende C-130’s beetje bij beetje vervangen door Airbus A400M-transportvliegtuigen, die een heel stuk groter zijn dan hun voorgangers. Vandaar dat er op de militaire luchthaven van Melsbroek een gloednieuwe onderhoudsloods is opgetrokken, die een oppervlakte van bijna 14.000 m² bestrijkt – de grootste vliegtuighangar die Defensie ooit heeft laten bouwen.

Sober materiaalgebruik en een uitgepuurde detaillering maken van de nieuwe vliegtuighangar een statig landmark. Hij meet 75 bij 185 meter en is gerealiseerd zonder interne steunkolommen die het onderhoud van de aanwezige vliegtuigen kunnen belemmeren. Maar dé blikvanger is zonder twijfel de spectaculaire golvende daklijn, die verwijst naar de oude onderhoudsloodsen van de C-130-vliegtuigen uit de jaren vijftig.

  • Haachtsesteenweg 138, Melsbroek (Militaire luchthaven)
    Plaats
  • Defensie - Algemene Directie Material Resources Divisie Overheidsopdrachten - Sectie Infrastructuur Ondersectie Programmas, Evere
    Opdrachtgever
  • Styfhals architecten, Machelen / Kardham Cardete Huet Architecture, Toulouse (FR)
    Architect / Ontwerper
  • Tractebel Engineering, Hasselt / Ney & Partners, Brussel (staalstructuur)
    Studiebureau (stabiliteit)
  • SECO Belgium, Diegem
    Controlebureau
  • Democo, Hasselt
    Hoofdaannemer
  • C-metal, Temse
    Staalbouwer
  • MSB, Zelzate
    Andere staaltoepassingen
  • Tractebel Engineering / Ney & Partners / C-metal (Cordeel)
    Infosteelleden
  • Democo / Ney&Partners / Styfhals architecten
    Foto