Garage Aston Martin, Luxemburg
[widgetkit id="50" name="Garage-Aston-Martin"]
Wanneer men beslist een garage te bouwen voor een zo befaamd en hoogtechnologisch merk als Aston Martin, lijkt het op zijn minst paradoxaal een oude loods op een of andere binnenkoer, destijds gebruikt voor de opslag van materialen – een getuige van een roemrijk maar vervlogen verleden – te willen ombouwen.
Toch is het wel degelijk die optie die werd weerhouden. Het dient gezegd dat de bestaande stalen structuur, met haar spanten bestaande uit kleine stalen secties, van een opmerkelijke kwaliteit is. Een zo’n ragfijne en transparante structuur zou men met de huidige technieken en eisen onder meer op financieel en bouwkundig vlak, praktisch onmogelijk nieuw kunnen maken.
Geen sprake dus van deze getuige van de industriële constructies uit de jaren ’30 in Luxemburg, te vervangen. Men koos er integendeel voor dit staaltje van vakmanschap tot zijn recht te laten komen door het te laten samenvallen met de manier waarop deze schitterende wagens gebouwd worden dankzij de intellectuele arbeid van de ingenieurs, de techniciteit van de uitvoering en het onvervangbare handwerk van de beste ambachtslieden.
Deze oude structuur is ontwikkeld rond een raster van 4 x 4 m. Ze bestaat uit HEA 140 kolommen, IPN100, IPN160 en IPN320 liggers. Ze bood een nuttige oppervlakte van drie verdiepingen met houten vloeren. Deze samenstelling was echter ongeschikt om een showroom van een automerk in onder te brengen en de noodzakelijke lasten te dragen. Daarom werden alleen de buitenste stalen structuur en die van het dak bewaard en kon de ruimte maximaal worden vrijgemaakt. De oude stalen 'Belval-liggers' uit 1934 werden verstijfd met behulp van ronde stalen trekstangen met minimale sectie. Dit principe maakte het mogelijk bijkomende elementen met fijne doorsnede aan te wenden, waardoor de eigenschappen en de transparantie van de oorspronkelijke compositie kon worden behouden. Heel deze structuur werd gezandstraald en verfraaid met een donkere verf. Eens men de hoofdingang voorbij is, valt de externe onthaalruimte op die u uitnodigt om het 'Aston Martin-universum' binnen te stappen.
Doorheen de glazen wanden vermoedt men een eigentijdse en minimalistische architectuur, die het contrast tussen oud en nieuw onderstreept. Het eerste binnenvolume is een verlengstuk van de externe ontvangstruimte terwijl het tweede – veruit het grootste – de kantoren, koffiebar en andere diensten huisvest. Het lijkt boven een stenen monoliet te zweven maar weet zich perfect en vrij te integreren in de bestaande stalen structuur. Het project had tot doel zowel functionele als esthetische ruimtes te maken. Uit de showroom straalt een onloochenbare lichtheid en grootsheid. Alle bouwkundige details waren weloverwogen en werden uitgewerkt met een bekommernis van esthetiek en verfijning, dit alles met het oog op een homogene constructie die ook beantwoordde aan het prestige van Aston Martin. De analogie tussen de architectuur, die verleden met heden verbindt, en de wagens die oorspronkelijk in ateliers van dit type werden gemaakt en vandaag de dag aan de spits van de technologische vooruitgang staan, is evident: het heden werpt een knipoog naar het verleden. Deze logica vindt haar hoogtepunt in de grote glaspartij die de showroom van het atelier scheidt en iedereen in staat stelt het werk aan de auto’s op de voet te volgen.
Plaats | 128, route de Thionville, Luxembourg |
Opdrachtgever | Kontz Automotive, Luxembourg |
Architect | Gilles Kintzelé architecte, Esch-sur-Sûre |
Studiebureau | Schroeder & Associés, Luxembourg |
Controlebureau | |
Algemeen aannemer | |
Staalbouwer | Mabilux, Dippach |
Foto's | Paulo Lobo, Gilles Kintzelé, Benji Kontz |