Aangezien de toegang wordt bemoeilijkt door een aanzienlijk hoogteverschil en de dominante aanwezigheid van Samber en Maas, droomde het Naamse stadsbestuur al lang van een vlotter bereikbare Citadel. Het sloot dan ook een dertigjarige concessieovereenkomst voor het ontwerp, de realisatie, het onderhoud en de exploitatie van een gloednieuwe kabelbaan.
Een kabelbaan ontwerpen is geen alledaagse architecturale opdracht. De ontwerpers moesten ook rekening houden met de stedenbouwkundige en landschappelijke integratie van de stations, die tegelijkertijd in het oog moeten springen en de aandacht van voorbijgangers en gebruikers moeten trekken. Vandaar dat ze opteerden voor een golvende metalen gevelbekleding die de boven- en benedenstations een evolutieve, dynamische en esthetische uitstraling geeft.
Naast de gevels valt ook de omvangrijke gegalvaniseerde staalstructuur op, die de akoestische box ondersteunt. Tot slot bestaan ook alle pylonen die de kabelbaanlijnen en de cabines ondersteunen uit gegalvaniseerd staal.