Skip to main content
THV Artes-Stadsbader-Taveirne / jvdb (InfoSteel)
Award 2023 - Nomination

Theunisbrug over het Albertkanaal

Verfijnde esthetiek en bijzondere functionaliteiten

Het Albertkanaal, de belangrijkste waterweg in Vlaanderen, ondergaat aanzienlijke verbeteringen om de capaciteit voor binnenvaart te vergroten. Als onderdeel van het project "Verhogen bruggen Albertkanaal" is bij Merksem, Antwerpen, een bocht in het kanaal verbreed en de doorvaarthoogte vergroot . De nieuwe brug, bestaande uit drie naast elkaar gelegen stalen bruggen valt op door de donkere onderbouw en de witte, opengewerkte constructie.

Dankzij een ingenieus ontwerp, dat tot in de kleinste details is uitgewerkt en dat ook de nabije omgeving mee in rekening brengt, verenigen de nieuwe bruggen hun verfijnde esthetiek met enkele bijzondere functionele randvoorwaarden.

De bruggen, met een grote overspanning van 178 m waarvan 110 m over het water, zijn opgetrokken in S460- en S355. De stalen onderbouw van elke brug bestaat uit twee langgerekte, samengestelde kokerprofielen, verbonden door dwarsliggers. Zes evenwijdige structuren van kokervormige diagonalen en kolommen vormen de bovenbouw. Karakteristiek zijn de V- kolommen boven de pijlers, die brugtoren- of havenkraanconstructies suggereren. Beton is gebruikt voor de brugdekken. De corrosiebescherming bestaat uit metallisatie en een vierlaags verfsysteem. In de smalste brug is ± 2.500 ton staal verwerkt, in de grootste 2.800 ton en in de trambrug 2.000 ton.

De bouw van de nieuwe Theunisbrug was complex en uitdagend. Tijdens de bouw moest het tramverkeer door kunnen blijven rijden en er twee rijstroken voor gemotoriseerd verkeer en een fiets- en voetpad in dubbele richting open blijven. De keuze voor drie bruggen was gunstig voor een snelle en gefaseerde uitvoering.

De nieuwe brug werd opgevat als een boulevard die voetgangers, fietsers, auto’s en trams op een aangename en veilige manier naar de andere oever loodst. Het oversteken van het kanaal wordt een belevenis. Een aangename ruimte onder de brug nodigt uit om te genieten van het water en de passerende schepen.

  • N129 over het Albertkanaal, Merksem, Antwerpen (BE)
    Plaats
  • De Vlaamse Waterweg, Hasselt
    Vlaamse Overheid Agentschap Wegen en Verkeer, Brussel
    water-link, Antwerpen i.s.m.
    Aquafin, Aartselaar
    De Lijn, Mechelen en
    Stad Antwerpen
    Opdrachtgever
  • ZJA, Amsterdam (NL)
    OKRA landschapsarchitecten, Utrecht (NL)(landschapsarchitect)
    Architect / Ontwerper
  • THV Arcadis-Sweco, Brussel
    Ingenieursbureau Stendess, Lievegem (uitvoering staal)
    Studiebureau (stabiliteit)
  • THV Artes Group, Kruibeke (burgerlijke bouwkunde)
    Stadsbader, Harelbeke (wegen en rioleringen)
    Taveirne, Torhout (traminfrastructuur)
    Hoofdaannemer
  • THV Aelterman, Gent (autobruggen)
    Techno Métal Industrie, Andenne (trambrug)
    Staalbouwer
  • Aelterman, Arcadis, Sweco, Stadsbader, Stendess, Techno Métal Industrie
    Infosteelleden
  • THV Artes-Stadsbader-Taveirne / jvdb (InfoSteel)
    Foto