Skip to main content
SEA+partners

Roerdompbrug in Laarne

Structurele vereenvoudiging

De voetgangers- en fietsersbrug het natuurgebied van de Kalkense Meersen in Laarne, is gebaseerd op een principe van structurele vereenvoudiging: elk element heeft een structurele rol. De structuur heeft geen secundaire elementen: de dragende boog is direct geïntegreerd in de borstwering.

De loopbrug heeft een tweevoudig structureel gedrag: een bowstringstructuur voor symmetrische belastingen en een vakwerkstructuur voor asymmetrische belastingen. De twee structuren zijn direct geïntegreerd in de balustrade en vormen zelf de balustrade. Een eenvoudige 12 mm dikke staalplaat wordt in opeenvolgende driehoeken gesneden om de leuning te vormen. De geometrie van deze uitsparingen creëert een symmetrisch grafisch ontwerp zonder materiaal te verspillen.

De dwarsdoorsnede van de structuur is U-vormig. Het brugdek bestaat uit 'stalen planken' gemaakt uit 3 mm dikke, geplooide, weervast staalplaat.

De constructie, die volledig van weervast staal is gemaakt, heeft een overspanning van 25 m en een nuttige breedte van 3 m. Het totale gewicht van de loopbrug is slechts 10 ton, of ongeveer 135 kg/m².

  • Over de Kalkenvaart, Laarne (BE)
    Plaats
  • Vlaamse Overheid Agentschap Natuur en Bos - Oost-Vlaanderen, Gent
    Opdrachtgever
  • SEA+partners, Liège
    Architect / Ontwerper
  • SEA+partners, Liège
    Studiebureau (stabiliteit)
  • Ateliers Melens et Dejardin, Jupille-sur-Meuse
    Hoofdaannemer
  • Ateliers Melens et Dejardin, Jupille-sur-Meuse
    Staalbouwer
  • SEA+partners
    Foto